Sivu 1/1

Jännitteensäätimen ongelmat

ViestiLähetetty: Ma Elo 2018 13, 23:59
Kirjoittaja LeeviO
Juuri kun sain auton taas toimimaan niin vanha vika ilmeni taas eli autosta hajosi jännitteensäädin. Kyseessä on Daihatsu Charmant eli käytännössä sama auto kuin ke70 corolla.
Autossa ollut sama ongelma jo usean vuoden, että jännitteensäädin hajoaa jossain vaiheessa. Olen jo useamman säätimen joutunut ostamaan ja aina se hajoaa uudelleen, pari on hajonnut niin ettei lataa enään ollenkaan ja pari niin että ylilataavat.
Tällä kertaa huomasin jonkin olevan vialla kun akku oli turvonnut ja pihisi.
Akun jännite on tyhjäkäynnillä 18-19V näillä ylilataavilla säätimillä.

Mistä johtuu että säädin hajoaa aina uudelleen? Muistaakseni olen sulaketaulun vaihtanut johtoineen kertaalleen vikaa etsiessä. Vian etsintä on hankalaa sillä saattaa tulla puolivuotta ajoa ennenkuin taas hajoaa.

Re: Jännitteensäätimen ongelmat

ViestiLähetetty: Ti Elo 2018 14, 09:43
Kirjoittaja J-M Kujala
Jos pelkällä säätimellä tokenee, niin todennäkösesti paskalaatusia säätimiä.

Tiiä si oisko jopa säätimissä Ah eroja eri numeroissa, koska myös latureita on eri Ah ja kaikki säätimet ei toimi aivan 100% yhteen latureiden kans.

Ihan vaan spekulaatio voisko olla.

Noita säätimiä meni joistain jo 90 luvulla ku näkkileipää, mut monesti rompparilta oem ehjä käytetty pelasti tilanteen.

Re: Jännitteensäätimen ongelmat

ViestiLähetetty: Su Elo 2018 26, 20:24
Kirjoittaja Jansku99
Ettei vaan sitten laturissa ole vikaa? Ootko kokeillu toisella laturilla?

Re: Jännitteensäätimen ongelmat

ViestiLähetetty: Ma Elo 2018 27, 11:21
Kirjoittaja J-M Kujala
Ylilataavana muuten oli yleensä jonkun johdon yhteys poikki tai huono liitos. Aivan unohtui.

Tuon vinkin sain itse 90 luvulla jo silloin lopettaneelta autosähkö korjaajalta. Itselläkin oli ta22 joku johto huonona.