Toyota Corolla KE-sarjan alusta 66-70

Alueen säännöt
Keskustelu rajataan museoikäisiin ajoneuvoihin

Re: Toyota Corolla KE-sarjan alusta 66-70

ViestiKirjoittaja KahviPoika95 » To Kesä 2015 11, 14:45

Morjes

Itellä sama homma edessä eli pitäs saaha laakeri irti vetarista jotta saan puhistettuu ja maalattuu sen vetarin kiinnityslevyn, eikä se homma oikei onnistu ilman laakerin irrotusta.

En oo vielä yrittäny mutta suunnittelin tekeväni sillee, että laakerin vetäsin pois akselista käyttämällä just tota kiinnityslevyä mikä on laakerin ja navan välissä. Eli siitä kiinnityslevystä jossa on 4 reikää pulteille niistä rei'istä veisin läpi tarpeeks pitkät pultit ja sen levyn toiselle puolelle laittasin mutterit.

Ideana olisi sitte ku alat kiristämään tasaisesti niitä pultteja jotka siinä levyssä kiinni niitte pulttien päädyt ottaa jossain vaiheessa kiinni taakse napaa.
Siinä vaiheessa ku se alkaa sitä napaa painaa joka kiintee siinä vetarissa, alkaa se levy työntämää itteesä poispäin navasta ja samalla rupee myös puskemaa laakeria pois akselilta.

En oo sen kummemmi miettiny asiaa ja pitää kahtoo kestääkö se levy jos sattuu olemaa kunno sovitteessa se laakeri myös pitäs tarkistaa osuuko se levy miten laakerin sisäkehään.

Laakerin takasi laitto olisi helppo homma ku löytäsit tarpeeks pitkän putkenpätkän joka olis käypänen laakerin sisäkehälle. En tiiä kannattaako noita tiiviitä laakereita hirveitä ruveta kuumentamaan... mutta myyäänhä sitä kylmäsprayta jota vois ruikkii siihe vetariin? Kun vetarin saat kylmäks ja lämpönen laakeri kädessä nii sitte laitella aluille se laakeri ja sen jälkee varovasti sen putken avulla naputella paikoillee.

Liukaste auttaa ku tekee tiukkaa :wink: :lol:

Ja sitä meet katumaa jos unohat sen levyn laittaa takasi paikoillee joka tulee laakerin ja navan väliin :mrgreen: nimittäi vetaria et saa kiinni banjoo ja laakerin pois vetäminen voi olla kahta kertaa hauskempaa :roll: :lol:

Näitä ohjeita siis tarkotus soveltaa KE10 Corollan vetareihin. Mutta uskon että muissa Corollissa se asetelma suurinpiirtein sama.

Niitä leuallisia ulosvetimiä mitä myydään motoneteissä ja biltemoissa nii olisha neki käypäsiä mutta ne leuat sais olla yli metrin pitusia :D
Sitte on niitä tämmösiä
http://tuontitukku.fi/tuote/laakerin-ul ... 032153933/

Tuommone olis muute kätevä mutta periaatteessa tuo ajaa samaa asiaa mitä se levy mitä just käyttäsin ulosvetimenä. Tuommone on hyvä jos laakerin takana on tukeva pinta mistä tuo vedin saapi tukea työntää.

Voitha sie toki rälläköidä VAROVASTI sen laakerin pois ja taltta apuna mutta siinä on se vaara että meet sitä laakeripintaa naarmuttamaan..Sekin vaara että menet vääntämää sitä vetaria ku kiroomalla hakkaat sitä laakeria pois. :lol:

Vaikee oli selittää ilman kuvia mutta toivottavasti ymmärsit.
Toyota Corolla KE10 1969
KahviPoika95
 
Viestit: 58
Liittynyt: Ma Kesä 2013 03, 16:44
Paikkakunta: Joensuu

Re: Toyota Corolla KE-sarjan alusta 66-70

ViestiKirjoittaja Puolituinen » Pe Kesä 2015 12, 00:21

Älä käytä sitä kiinnityslevyä ulosvetimenä, se on niin ohut että ei varmasti tule kestämään, tai jos sillä sen laakerin ulos saa ni on se levy ainakin solmussa siinä vaiheessa.

Jos ei laakeri lähe helpolla muulla konstilla ni rälläkällä vaan, se on se helpoin. Siellä laakeripinnassa perjaatteessa mitkään pienet laikan jäljen haittaa mitään, kunhan ei mitään rynseitä ole jotka haittavat uuden laakerin asentamista. Eikä sitä laakeria tarvii läpi asti laikalla saada, mahdollisimman syvä ura ja kunnon talttameisselillä kopauttaa loput halki, näin säästyy akseli ilman jälkiä.

Uusi laakeri menee paikalleen pitkällä putkella kopauttamalla, ei pitäis tuottaa ongelmia eikä tarvii välttämättä lämmitellä, mutta se laakerin lukiterengas onkin sit haastavampi. Se täytyy saada kuumaksi. Joku kosanipuhallin riittää, mut nopeemmin kaasupilleillä saa kuumaksi. Sen renkaan ei nyt valttämättä tarvii punahehkunen olla, mut sen täytyy olla todella kuuma. Tässä on hyvä olla kaksi tekemässä, toinen lämmittää sen renkaan pihdeissä ja toinen on putken kanssa valmiina. Sit kun rengas on tarpeeksi kuuma, ni toinen asettaa nopeasti pihdeillä sen akselille ja toinen mänttää sen putkella paikalleen. Tossa on todellakin toimittava nopeasti ja se täytyy kerralla saada paikalleen asti. Koska silloin kun se kuuma rengas asetetaan akselille niin siitä alkaa siirtyä lämpöä siihen akseliin joten se myös jäähtyy nopeesti.
Toyota Starlet KP62 1,4l 4K-E -81
Toyota Corolla KE70 1,6l 4A-GTE -84
Avatar
Puolituinen
Kultajäsen
 
Viestit: 656
Liittynyt: Ke Elo 2010 25, 11:49
Paikkakunta: Lohja

Re: Toyota Corolla KE-sarjan alusta 66-70

ViestiKirjoittaja KahviPoika95 » Pe Kesä 2015 12, 12:26

Jaaa..tässä vaa sitte ainaki itellä se ongelma että tarkotus laitella samat laakerit takasi ku ei oo laakerit huonossa kunnossa.
Ja tuo keino mitä ajattelin olis just se helpoin tapa saaha se laakeri ulos ja toho on vaikee soveltaa mitää markkinoilla olevia ulosvetimiä..
Pitännee miettii sitte asiaa uudestaan.Varmaa pitännee tehä joku omavalmiste työkalu toho hommaa.

Onko kukaa täällä foorumeilla saanu fiksusti ehjänä irti noita vetarien laakereita????
Mitä ne tommoset laakerit maksaa ja mistä porukka tilaillu tai käyny ostamassa??
Toyota Corolla KE10 1969
KahviPoika95
 
Viestit: 58
Liittynyt: Ma Kesä 2013 03, 16:44
Paikkakunta: Joensuu

Re: Toyota Corolla KE-sarjan alusta 66-70

ViestiKirjoittaja Puolituinen » Pe Kesä 2015 12, 21:57

Aivan järjetön vaiva pelkän kiinnityslevyn maalaamiseen joka ei edes näy mistään. Jos sen välttämäti haluaa maalata ni yritä sutia se siinä paikallaan. Toi laakerin irroittaminen ehjänä on lähes mahdoton tehtävä, tai ei välttämättä laakerin irroittaminen, mut milläs meinasit sen lukitus renkaan/holkin ottaa ehjänä pois? Niitä kun ei taida erikseenkä mistään saada, et joudut kuitenkin laakerisarjan ostamaan.
Toyota Starlet KP62 1,4l 4K-E -81
Toyota Corolla KE70 1,6l 4A-GTE -84
Avatar
Puolituinen
Kultajäsen
 
Viestit: 656
Liittynyt: Ke Elo 2010 25, 11:49
Paikkakunta: Lohja

Re: Toyota Corolla KE-sarjan alusta 66-70

ViestiKirjoittaja KahviPoika95 » La Kesä 2015 13, 00:06

Jep. Niihä se olis fiksumpaa jättää levy paikoillee ja puhistella mitä pystyy ja maalailla sitte. Onko se lukiterengas siinä sisäkehän paikkeilla ja joku hahlo siinä ite akselissa? Jos tiiät paremmi nii mie taian jättää asia siksee ja totta ei se sieltä näy. Ajattelin vaa putsailla ja maalailla osat mitä irti otan ku alustaa käyn läpi nii käyn sen myös kunnolla.
Kiitos ainaki ku tulit sanomaa asiaa nii en menny paskoo mitää :lol:
Toyota Corolla KE10 1969
KahviPoika95
 
Viestit: 58
Liittynyt: Ma Kesä 2013 03, 16:44
Paikkakunta: Joensuu

Re: Toyota Corolla KE-sarjan alusta 66-70

ViestiKirjoittaja Puolituinen » La Kesä 2015 13, 00:44

Se lukiterengas tai holkki, en mä tiedä mikä se on oikealta nimeltään :-) ni se on heti laakerin takana, jos laipasta päin katsotaan. Ja stefa tiivistyy tuota holkkia vasten. Akselissa ei ole sille mitään uraa, se tulee ihan puriste sovitteella kiinni. Eli se lämmitetään kuumaksi jolloin se laajenee ja menee akselin päälle, jäähtyessään se kutistuu jolloin se puree akseliin kiinni. Tarkennan vielä aikaisempaa kommenttiani että tuota holkkia ei saa/ei kannata lämmittää punahehkuiseksi asti tai silloin se on ainakin hyvin varoen asennettava paikalleen. Liiallinen lämpö laajentaa sitä niin paljon ettei se enään välttämättä kutistu tarpeeksi, tällöin vetari saattaa karata kesken ajojen :-)
Toyota Starlet KP62 1,4l 4K-E -81
Toyota Corolla KE70 1,6l 4A-GTE -84
Avatar
Puolituinen
Kultajäsen
 
Viestit: 656
Liittynyt: Ke Elo 2010 25, 11:49
Paikkakunta: Lohja

Re: Toyota Corolla KE-sarjan alusta 66-70

ViestiKirjoittaja KahviPoika95 » Su Kesä 2015 14, 03:03

Jees, taisin mie sen huomata mutta en tarkemmi jaksanu ihmetellä. Nuo asiat hyvä tietää.
Toyota Corolla KE10 1969
KahviPoika95
 
Viestit: 58
Liittynyt: Ma Kesä 2013 03, 16:44
Paikkakunta: Joensuu

Re: Toyota Corolla KE-sarjan alusta 66-70

ViestiKirjoittaja Onska79 » Ke Kesä 2015 17, 18:29

Nelipyörä Hämeenlinnassa vaihtoi mulle laakerit vetareihin, torstai aamuna kyselin ja vein... iltapäivällä tuli ilmoitus, jotta oavat valmiina. Mahtavaa asiakaspalvelua!
50 euroa ottivat, en pitänyt pahana. Tosin toisen vanhan lukiterenkaan ja laakerin olin siis jo irroitelut rälläkän avulla.

Puslista: Laitoin ite ilman mitään rasvoja uudet puslat lehtijousten etupäähän. Takapäähän on vielä vaihtamatta, löytyi kaikki Nelipyörän kautta :)

Kiitos myös tänne tulleista vastauksista.
KE-11/1200 -70
Onska79
 
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Tammi 2015 23, 10:01
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Toyota Corolla KE-sarjan alusta 66-70

ViestiKirjoittaja Onska79 » Su Kesä 2015 21, 13:11

Onko kellään tietoa sopiiko ke20 takaiskarit ke10/11 ?
KE-11/1200 -70
Onska79
 
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Tammi 2015 23, 10:01
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Toyota Corolla KE-sarjan alusta 66-70

ViestiKirjoittaja KOIKKA » Su Kesä 2015 21, 17:40

Sopii.
Corolla KE-20 -76 kesäkäyttö
Starlet KP-61 -84 ympärivuotiseen käyttöön
Avatar
KOIKKA
Kultajäsen
 
Viestit: 298
Liittynyt: To Syys 2009 10, 21:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Toyota Corolla KE-sarjan alusta 66-70

ViestiKirjoittaja KahviPoika95 » Ke Kesä 2015 24, 21:42

Osaako kukaan sanoa onko KE20 ja KE10 lehtijousissa eroa? Tartteis omaan KE10 pakkaan lehtijousen niin mietin josko sen sais KE20 pakasta. Tarve olis saada KE10 pakkaan alin jousi ku vanha menny poikki. :roll:
Toyota Corolla KE10 1969
KahviPoika95
 
Viestit: 58
Liittynyt: Ma Kesä 2013 03, 16:44
Paikkakunta: Joensuu

Edellinen

Paluu Alusta ja Vanteet

Paikallaolijat

Rekisteröityneet käyttäjät: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä