Kaasarista ruiskuun, vaatiiko muutoskatsastuksen?

Rekisteröintiin ja katsastukseen liittyvät aiheet
Alueen säännöt
Keskustelu rajataan museoikäisiin ajoneuvoihin

Kaasarista ruiskuun, vaatiiko muutoskatsastuksen?

ViestiKirjoittaja Puolituinen » To Kesä 2014 19, 22:42

Olen täs nyt jonkun aikaa suunnitellut että jos noi tuplakaasarit heivais nurkkaan, laittais tilalle esim. prätkän läppärungot ja megaruutan. Ni vaatiiko toi muutoskatsastuksen? Kyseessä siis toi mun kanttilamppu starletti, johon aikoinaan muutoskatsastettu 4K moottori. Muutoskatsastuksessa jo ollut tuplat ja peltisatsi paikallaan, mut rekisteriotteessa ei ole muuta mainintaa kuin kuutiotilavuus 1290cc ja muutosprosentti 14%. Katsastuskonttoriltahan tämä tietysti selviäisi, mut siitähän on liikaa vaivaa vaikka joka päivä melkein ohitse ajan :D
Toyota Starlet KP62 1,4l 4K-E -81
Toyota Corolla KE70 1,6l 4A-GTE -84
Puolituinen
Kultajäsen

Re: Kaasarista ruiskuun, vaatiiko muutoskatsastuksen?

ViestiKirjoittaja J-M Kujala » Pe Kesä 2014 20, 00:18

Ku kone vaihdettu niin periaattees et.

+10% laskennallinen teholisä ruiskusta kaasariin, ellei toisin todista.

Käytännös asiaa kukaan kato, ellei kaasuttimia ole merkitty.
Toyota Celica TA-22
Toyota IQ
Ducati Monster -99
Toyota Corolla T-sport TTE 2ZZ-GE
J-M Kujala

Re: Kaasarista ruiskuun, vaatiiko muutoskatsastuksen?

ViestiKirjoittaja Puolituinen » La Kesä 2014 21, 10:43

Juu ton huomasin itekin et siitä tulee toi 10% prosentin laskennallinen tehon lisäys ja tohon 10% lisäykseen on kyllä varaa jos 4K:n vakio tehoja ajatellaan, kun tuo nyt ei ihan vakio ole :D Rekisteriotteessa ei tosiaan ole mitään muita tietoja, ei edes moottorin tyyppiä, ainoastaan lukee muutosprosentti 14% ja kuutiotilavuus kenttään on vaihdettu oikea kuutiotilavuus.

Tiedä tuleeko tällänen projekti koskaan toteutumaan, mut ei noi kaasarit toimi oikein halutulla tavalla. Noi kaasarit tuli mulle vastaavanlaisesta kilpurin moottorista. Niissä oli paikallaan isot sisäkurkut ja ongelmana oli päästöt, toinen ongelma oli et se ei alakierroksilla toiminu lainkaan, kierroksilla kyllä kuin unelma. Olin sit free technicsiin yhteydessä ja he neuvoivat vaihtamaan pienemmät sisäkurkut ja tietyst vähän pienemmät pääsuuttimet. Päästöt parani huomattavast, tosin on ihan rajoilla vieläkin, mut uskoisin että päästöt paranisi vielä aavistuksen verran isommilla tyhjäkäyntisuuttimilla, koska mielestäni se käy vieläkin hieman laihalla tyhjäkäyntiä. Ja alakierroksilla se toimii hemmetin hienosti, alavääntöä löytyy ja se on todella mukava ajettava, ei tarvii heti kepittää pienempää sisään, mut jos nyt haluu vähän enemmän kiihdyttää ja itseään viihdyttää, ni toi nokka on sen verta kireä et sitä tehoa alkaa löytymään vasta 4000rpm paikkeilla, mut tuntuu et se noilla pienillä sisäkurkuilla alkaa jo 5000rpm kohtaa puutumaan. No noista kaasareista varmasti tulis hemmetisti paremmat kun veis sen auton jollekin ammattilaiselle säädettäväks, mut en vain tiedä kuka tässä lähistöllä säätäis. Toinen asia mikä mua noissa kaasareissa ärsyttää ainakin näillä säädöillä, ni se auto ei kulje kunnolla pakkasella, eikä helteellä, pitää olla sellanen sopivan viileä ni tuntuu et hevosia löytyy enemmänkin. Megahan säätelee seosta moottorin seka imuilman lämmön mukaan, ni voisin ainakin luulla että se toimisi suht tasaisesti lämpötilasta riippumatta.
Toyota Starlet KP62 1,4l 4K-E -81
Toyota Corolla KE70 1,6l 4A-GTE -84
Puolituinen
Kultajäsen

Paluu Rekisteröinti / katsastus