5R jäähdytys ei toimi termostaatin kanssa

5R jäähdytys ei toimi termostaatin kanssa

ViestiKirjoittaja Gazzu » Ma Tammi 2021 11, 00:54

Hei ja hyvää uutta vuotta foorumilaiset!

Kylmät kelit tulivat Turkuunkin ja crowni ei tykkää lämmetä, joten olin vaihtamassa termostaattia, no siellä ei ollutkaan mitään.

Laitoin kesä termostaatin 82c, eikä suostu pelaamaan sen kanssa mitenkään. Vesi ei tykkää kiertää.

Kone lämpenee orkkismittarin kanssa lähemmäs sataa astetta, ylävesiletku aivan kuuma, mutta alavesiletku täysin viileä. Mulla on alavesiletkulla toinen lämpöanturi ja se näyttää vain noin 40 astetta.

Termaria kokeiltu molemmin päin huvikseen, ei vaikutusta. Termari oli kyllä avautunut kun kuumana avasin koneen.

Syyläriin ei tule painetta, eikä pulputa mitenkään. Nesteet ovat oikean väriset ja kone toimii muutenkin ihan hyvin.

Huono vesipumppu? Testaan huomenna miten vesi kulkee moottorin ja syylärin läpi.

Huono kiinan termostaatti? pitääkö hakea marmoritiskiltä alkuperäinen termari?

Ilmatasku? Ei tuota viitsinyt kauempaa paikallaan ilmata kun alkoi kuumenemaan pirusti.
Gazzu
 
Viestit: 28
Liittynyt: To Loka 2013 10, 09:48

Re: 5R jäähdytys ei toimi termostaatin kanssa

ViestiKirjoittaja st seitenkaks » Ti Tammi 2021 12, 13:36

Hyvää uuttavuotta sinnekkin!
Nuo kaikki on mahdollisia. Ei varmaan auto kuin yksi vaihtoehto kerrallaan tutkia. Termarin voit tarkastaa vaikka vanhassa kattilassa keittämällä. Alavesiletkuki irti ja kaada vettä syyläriin. Pitäisi valua vauhdilla läpi. Sama koneelle. Sit vesipumppu irti ja tarkastus ettei siivet irti.
st seitenkaks
 
Viestit: 117
Liittynyt: Pe Maalis 2008 21, 16:19
Paikkakunta: maksniemi

Re: 5R jäähdytys ei toimi termostaatin kanssa

ViestiKirjoittaja Gazzu » To Tammi 2021 14, 19:26

Vesi kiersi ihan hyvin syylärin ja koneen läpi, vesipumppu sylki hyvin vettä. Pistin silti 30minuutiksi puhdistusaineet ja siirryin tutkimaan taas termostaattia.

Huomasin että jos laittaa termostaatin oikein päin, eli jousipuoli konetta kohti, termostaatin ilmareikä missä on helmi, toimii väärinpäin. Ainakin luulisin, niin että siitä ei pääse ilma läpi ja aiheuttaa ilmalukon.
Otin helmen pois ja ilmaus onnistui hetkessä, nyt ei ole ilmalukkoja ja lämmöt pysyivät ajossa n. 80 asteessa kylmällä ilmalla, eikä varpaat jäädy enää :P
Alavesi letku on ajossa tietenkin kylmä, kun jäähdytin jäähdyttää veden konetta varten. Tajusin että olisihan lisämittarin anturi pitänyt laittaa yläletkuun eikä alaletkuun, no siinä on nyt sopiva paikka sähköflektin anturille, jos semmoisen meinaa laittaa.
Gazzu
 
Viestit: 28
Liittynyt: To Loka 2013 10, 09:48


Paluu Moottori- ja voimansiirto

Paikallaolijat

Rekisteröityneet käyttäjät: Google [Bot]

cron