4A-FE vs 7A-FE kansi

4A-FE vs 7A-FE kansi

ViestiKirjoittaja Jansku99 » Su Marras 2020 22, 00:55

Onko kukaan tutustunu näihin A-moottorien kansiin? Mietin että jos "päivittäis" Japsimallin eli Denson jakajalla olevan Carina E peräisin olevan 4A-FE koneen Avensiksesta peräisin olevalla 7A-FE koneen alakerralla eli käytännössä tekis AT200 Celican 7A-FE koneen pienellä budjetilla.

Osaako 4A-FE vakio ecu ohjata kunnolla isommalla tilavuudella vai pitääkö hommata Celican ECU? Liekkö suuttimet samanlaiset vastukseltaan ja kiinnitykseltään vaikka ilmeisesti tulee kiinni suoraan kanteen? AT200 celicasta ainakin luulisi käyvän suoraan, sama kansi kun on.

Miten lie nokkien profiilit ja palotilat sekä männissä että kansissa, eli siis muuttuuko miten rajusti puristukset ja mahtuuko venttiilit aukeamaan? Näyttää eri varaosanumeron Celica ja Avensis männille ja kiertokangille. Myös Ave ja Carina E 7A-FE männät eri numeroilla, kiertokanget näiden välillä samat.

7A-FE mäntiä joutuu käyttämään, männäntappi on 2mm isompi halkaisijaltaan. 7A-FE kantta ei voi käyttää, ei ole paikkaa virranjakajalle. Vanhassa Carina E 7A-FE olisi, mutta koska kyseessä on laihaseosmoottori jossa imusarjassa läpät niin en tiedä käykö siihen vanhempi imusarja (Ja onko kansi huonompi virtaamaan muutenkin).

AT200 Celicassa kansi on sama varaosanumeron perusteella kuin Carina E. On vaan paljon hankalampi löytää kuin Aven 7A-FE, noita avensiksia ja Carinoita kun on joka nurkalla muutamalla kympillä.

Tästä päästäänkin kysymykseen, onko itseasiassa 4A-FE ja 7A-FE moottoreiden ero tehty vain moottorinohjauksella ja imu-/pakosarjalla (on nimittäin samat tehot vaikka suurempi tilavuus) vai onko 7A-FE kannessa tehty tehoja vähentävää, päästöjä pienentävää ja polttoainetaloutta parantavaa ihan mekaanisesti esimerkiksi kanavien muodolla tai koolla?

Ja kyllä, 7A-GE olis tietysti kiva mutta ideana olis nyt säilyttää 4A-FE vakio moottorinohjaus ja auto "arkikäyttöön" sopivana. Nurkissa pyörii useita 4A-FE kansia mutta ei yhtään 7A-FE alakertaa niin tietäis minkä mallin 7A-FE hommaa. Tämä informaatio näin tulevaisuutta varten, pyöritellen mielessä eri moottorivaihtoehtoja
Corolla KE15 Sprinter "IV" -69 [3K] Kesäkulkine
Corolla KE70 -80 [3K] Jäärata-ajokki
Carina E -93 [4A-FE]
Daihatsu Charmant -83 [4K]
Caldina GT-T ST215W -97 [3S-GTE] Arkiajokki
Corolla CE70 STW -84 [1C] Arkiajokki

Muita autoja yli 20kpl
Avatar
Jansku99
Kultajäsen
 
Viestit: 461
Liittynyt: To Marras 2008 06, 22:56
Paikkakunta: Muuruvesi

Paluu Moottori- ja voimansiirto

Paikallaolijat

Rekisteröityneet käyttäjät: Majestic-12 [Bot]