5R kulutus ja muita pikkuvikoja.

5R kulutus ja muita pikkuvikoja.

ViestiKirjoittaja Gazzu » Ti Loka 2020 06, 19:07

Terve foorumilaiset. En ole nyt varma kuuluuko yleiseenkeskusteluun vai moottoripuolelle, pahoittelut jos on nyt väärällä puolella.

-69 Crown farkku, 5R moottorilla syö tolkuttomasti bensaa, tuntuu että menee minimissä 15l/100km vaikka miten ajaa.
Mites teillä muilla, onko kokemusta vai onko vain janoinen? Tuntuu myös moottoriöljy maistuvan.. :D

Mitä nyt nopeasti olen tutkinut kaasutinta:

säädin seosruuvin, sen nyt ei pitäisi kovasti vaikuttaa kulutukseen muutenkaan.

Ryyppy on vähän outo, ei mene polkaisemalla päälle ja kaasuttimesta löytyy esijännitysjousi ryyppy-läpälle ja sen säätö.
Olen säätänyt säädön nyt niin, että läppä on noin puoliksi kiinni kylmällä ja läppä sulkeutuu kokonaan jos hipaisee kaasua. Aikaisemmin ei käynnistynyt kiltisti millään, jos jousi oli liian löysällä. Nyt käynnistyy kun antaa ihan vähän pintakaasua, säällä kuin säällä. Toki tulee mustajälki takana olevaan autoon, käyköhän sitten liian rikkaalla..
Ryyppy läppä kyllä sulkeutuu koneen lämmetessä, eikä voi mennä päälle silloin, joten tämänkään ei pitäisi vaikuttaa niin paljon.

Tankista en ole löytänyt vuotoja, vähän haisee bensalle koko takaosa, ainut vuoto tulee välillä kun tankkaa isolla bensapaineella ja jostain täyttöputken liitoksen kohtaa saattaa tiputtaa silloin.

Ja vielä mittaristoon:

Kulutuksen seuraamista vaikeuttaa toimimaton mittari, viisari näyttää aina täyttä, mutta kun viisari lähtee liikkeelle ja saavuttaa 50% rajan, on tankki tyhjä, siitä olen varma, kun olen pari kertaa jäänyt tien päälle.

Lämpömittari näyttää aina korkeinta lämpötilaa, olen vaihtanut anturin ja kokeillut laittaa anturin suoraan syylärin veteen mutta silti näyttää väärin. Taitaa olla noi vanhat mittarit huonossakunnossa, kun taitavat toimia lämpökäämisysteemillä(vai miten oli) ja ovat myös sen takia hitaita?

Siinä kaikki tällä kertaa, keksisin vaikka mitä juttelemista näistä, mutta jos näihin saisi apua ja kuulla kokemuksia, olisin otettu! :)
Gazzu

Re: 5R kulutus ja muita pikkuvikoja.

ViestiKirjoittaja toyopet » To Loka 2020 22, 18:40

Alta kympin menee kyllä selkeästi, tarkempaa en ole laskenut, 1971 farkku ja vanhemman mallin 5R
Tuo vanhempi RS46 farkku, missä taas on 3R:n tilalle uudemman mallin 5R vie vähän enemmän mutta tuskin yli kympin, ainakin varautumalla 10l/100km on päässyt tankille. Siinäkään ei mittari toimi, tankkilaite on viallinen.

Mutta tuohon ryyppyyn, kun kirjoitit "Ryyppy läppä kyllä sulkeutuu koneen lämmetessä" niin sehän tietysti aukeaa koneen lämmetessä. Kylmänä olisi suotavaa olla kiinni tai lähes kiinni.
TOsin tuossa omassa RS56:ssa se ei toimi. Aukeaa kyllä lämpimänä ja on kiinni kylmänä mutta siinä on jotain hämärää ja säädin sen niin, että on aina varmasti auki. Jokusen kerran kaasua polkaistava ennen starttia niin on lähtenyt, talvella ei edes ole ajettu. Eikä näillä syyskeleilläkään ole ollut mitään merkitystä, ihan yhtä huonosti lähtee käyntiin sen ryypyn kanssa kuin ilman eikä jaksa kylmänä käydyä tyhjää ellei kaasulla koko ajan pumppaa. Sen takia sen otin poiskin, niin on lämpimänä varmasti auki.
Joku vika siinä on mutta suoraan sanoen en ole jaksanut perehtyä. Semmoista huomiota kyllä, että vivusto on hiukan vääntynyt vuosikymmenten saatossa, millä saattaa olla asiaan merkitystä.

Jos lämpömittari ei reagoi antureihin mitenkään, niin se voi olla itsessään rikki tai sitten sinne tuleva johto ottaa matkalla maihin jostain kohti. Ota mittarin takaa anturilta tuleva piuha irti ja jos se edelleen on tapissa, niin se mittari on melko varmasti entinen. Jos taas laskee mutta anturipiuha kiinni taas vetää tappiin, niin johdon eriste on rikki ja vetää maihin.
toyopet

Paluu Moottori- ja voimansiirto