Crown RS60 5R kytkinpoljin painuu välillä rintapeltiin

Crown RS60 5R kytkinpoljin painuu välillä rintapeltiin

ViestiKirjoittaja ebetra » Ke Touko 2019 15, 21:40

Vastikään vuosien jälkeen takaisin elävien autojen kirjoihin päässyt Toyota Crown RS60 -1973 5R koneella ja 4 lovisella manuaaliaskilla.

Salaperäinen vika on seuraavanlainen:
Kytkinpoljin toimii suht jäykästi ja normaalisti kun autolla lähtee prutkutteleen. Jossain kohtaa varsinkin liikennevaloissa kytkintä käyttäessä poljin kuitenkin painuu ilman vastusta pohjaan, ja vaihdetta ei saa silmään. Toistamalla liikkeen toisen tai kolmannen kerran paine löytyy ja vaihteen saa vaihdettua.
Tuntuu kuitenkin, ettei vauhdissa vaihtaessa tuo ongelma ilmene läheskään niin usein, kuin liikennevaloissa ym.

Aiemmin kun autolla ajoi vain pikkulenkkejä, ei tuota ongelmaa ollut. Ensimmäisen pidemmän ajosession jälkeen tuo kytkinpoljin alkoi satunnaisesti painua pohjaan. Välillä tämä ilmiö esiintyy harvoin, mutta tänään taas liikennevalorikkaassa liikenteessä jännitti, koska joutuu nousemaan autosta ja työntämään loppumatkan...

Ostin kytkimen työsylinteriin tiivistesarjan, jonka vaihdoin. Sylinteri ja mäntä ei vaikuttanut mitenkään kuluneilta tai väljiltä, ja kumit sain asennettua hyvin paikoilleen.
On tullut metsästettyä samaista sarjaa pääsylinteriin, mutta ei ainakaan vielä ole löytynyt.

Onko kellään ideoita, mistä tämä voisi johtua, sekä miten tälläisen taudin kanssa saattaisi elää normaalia toyota-elämää?
ebetra
 
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Elo 2016 30, 22:59

Re: Crown RS60 5R kytkinpoljin painuu välillä rintapeltiin

ViestiKirjoittaja J-M Kujala » Ke Touko 2019 15, 22:10

Täysin väärä säätö työsylinterin päässä et mäntä liikkuu sisään tai jotain vastaavaa, vois olla vaihtoehto.
Toyota Celica TA-22
Toyota IQ
Ford Mustang GT -05
J-M Kujala
 
Viestit: 762
Liittynyt: To Huhti 2008 24, 18:24
Paikkakunta: Vaasa

Re: Crown RS60 5R kytkinpoljin painuu välillä rintapeltiin

ViestiKirjoittaja ebetra » Su Kesä 2019 30, 20:40

Työsylinteriä koitettu säätää, ei vaikutusta tähän vuodolta vaikuttavaan ilmijöön.

Kytkintä kun painelee edestakaisin tällä "tyhjällä" liikeradalla eli sillä jolla ei pitäisi kytkin vielä ottaa yhtään, satunnaisesti poljin painuukin ihan ilman mitään vastusta rintapeltiin. Kun ottaa hieman taakse ja takaisin eteen niin sitten paine löytyy.

Nyt ajellessa kytkintä pitää useimmiten painaa 2 kertaa pohjaan, jotta pääsee liikkeelle (kun kone on lämmennyt).. Kylmänä tuntuu toimivan paremmin. Olen koittanut etsiä pääsylinteriä /korjaussarjaa nykyiseen, mutta mistään ei tunnu löytyvän tähän malliin. Pääsylinteri on tässä jarrutehostimen ja lokarin välissä, josta lähtee letku tuolle nestesäiliölle. Eniten tätä pääsylinteriä muistuttava joka netistä löytyy on tämä:
https://www.ebay.com/itm/TOP-QUALITY-Cl ... 1438.l2649
ebetra
 
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Elo 2016 30, 22:59

Re: Crown RS60 5R kytkinpoljin painuu välillä rintapeltiin

ViestiKirjoittaja ebetra » Ke Heinä 2019 17, 20:42

Pääsylinteri irroitettu ja avattu, puhdistettu ja kasattu. Mäntä ja tiivisteet näyttivät terveiltä, niitä en lähtenyt uusimaan koska mistään en meinaa löytää korjaussarjaa.

Poljin tuntuu toimivan taas vähän paremmin, mutta kun ekan kerran painaa hetken tauon jälkeen niin ei irrota aivan täysin...

Crownini pääsylinteri esiintyy alla olevassa kuvassa:
https://ibb.co/v4QHDsh

Onko täällä muilla harrastelijoilla samanlaista pääsylinteriä? En löydä edes interwebsistä samanlaista.

Kytkinpolkimessa tuo "tyhjä" osuus on aika suuri: kun kytkintä painaa, se painuu jopa 20mm ennen kuin sylinterin mäntä edes liikkuu. Pääsylinterin säätövara on aivan niukilla, ei ole tappi kuin 2-3 jengakierroksella reiän sisässä, joten sitä ei enää voi säätää pidemmälle.

Pääsylinterin nestesäiliön korkki on myös tiensä päässä, ihan eri kunnossa kuin esim jarrunestekuppien hatut: se on jatkuvasti kostea, säiliön ympärille kiristyvä "huullos" on repaleinen ja väljä, sekä hatun keskellä oleva metallinen tötterö keskireiän ympärillä irtoaa herkästi. Voiko tämä vaikuttaa kyseiseen ongelmaan?
ebetra
 
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Elo 2016 30, 22:59


Paluu Moottori- ja voimansiirto

Paikallaolijat

Rekisteröityneet käyttäjät: Jarno T