4k moottorin lämpeäminen

4k moottorin lämpeäminen

ViestiKirjoittaja LeeviO » Su Elo 2018 12, 19:58

Alkaa olla ideat loppumassa 4k moottorin lämpenemisen kanssa.
Tyhjäkäynnillä lämmöt pysyy normaalissa noin 82°, mutta ajossa lämmöt alkaa nousta, satasen vauhdissa lämmöt nousevat tarvikemittarin mukaan 120° ja auton oman mittarin mukaan punarajalle.
Lämmöt saa pysymään alle sadan asteen vaan 60 ajellessa 5 vaihteella lämppäri täysillä.
Olen vaihtanut uuden alumiinisen syylärin, 82° termarin, kannen kävin oikasemassa ja vaihdoin pahvin, flekti tuntuu imevän ilmaa hyvin, painetta ei tule ainakaan tyhjäkäynnillä letkuihin, vesipumpunkin vaihdoin. Sisälle puhaltaa kuumaa ja vesi näyttäisi kiertävän syylärissä.
Ennakon säädin 5° ennakkoon.

Moottori on 4k kone jossa palotilat männissä, moottori on japanin tuonti moottori, jonka vaihdoin samanlaisen moottorin tilalle. Vanhasta moottorista on virranjakaja ja kaasutin, imusarja ja pakosarja. Uutta on vain moottori kansi ja 5vaihteinen laatikko.

Mistä vikaa pitäisi lähteä etsimään kun itsellä ideat loppu.
LeeviO
 
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Elo 2015 31, 13:31

Re: 4k moottorin lämpeäminen

ViestiKirjoittaja Puolituinen » Su Elo 2018 12, 20:46

Orkkis vai tarvike termari? Tarvikkeiden kans on ongelmaa, tosin yleensä päinvastaisia, ettei tahdo lämmöt pysyä tarpeeksi korkealla. Millanen jäähdyttäjä vaihdettu? Orkkista vastaava pystykennoinen jossa päällä painekorkki vai joku muu? Jos joku vaakakennoinen ni helposti jää ilmaa järjestelmään ja paisari toteutettava oikein.
Toyota Starlet KP62 1,4l 4K-E -81
Toyota Corolla KE70 1,6l 4A-GTE -84
Avatar
Puolituinen
Kultajäsen
 
Viestit: 680
Liittynyt: Ke Elo 2010 25, 11:49
Paikkakunta: Lohja

Re: 4k moottorin lämpeäminen

ViestiKirjoittaja LeeviO » Su Elo 2018 12, 21:48

Termari on motonetistä eli tarvike. Sama ongelma oli ilman termariakin.
Syyläri alumiininen 2 rivinen ebaysta painekorkki päällä, piti olla ke10-ke70 sopiva mutta oli vähän isompi eikä kiinnikkeet täsmänneet mutta tein uudet.
Käytiin ajamassa laserlämpömittarinkin kanssa ja lämmöt kävivät sadassa senkin mukaan.
LeeviO
 
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Elo 2015 31, 13:31

Re: 4k moottorin lämpeäminen

ViestiKirjoittaja Teemutus » Ma Elo 2018 13, 12:03

Joku letku tukossa/väärin tai kanavat lohkosta tai kannesta tukossa? Ei tuossa hirveästi vaihtoehtoja jää, kuin että vesi ei kierrä syystä tai toisesta. Onhan lohkon ja kannen välistäkin varmasti vesikanavat auki? Toinen on jos ihan ristuksen laihalla käy, niin varmasti kuumenee, mutta pitäs kyllä tuntea jo selvästi muutakin ongelmaa kuin lämpöjen nousu.

https://aijaa.com/tmLXvs
Tuosta vielä kuvaa letkuista.
Teemutus
 
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Kesä 2017 20, 08:53

Re: 4k moottorin lämpeäminen

ViestiKirjoittaja J-M Kujala » Ma Elo 2018 13, 14:38

Onko konehuoneesta keulasta poistettu metallilevyjä yms?
Otappa kuvat molemmin puolin konehuonetta takaviistosta.

Jos syylärin vierus pellit poistettu, niin ei toimi.
Toyota Celica TA-22
Toyota IQ
Lexus IS250
J-M Kujala
 
Viestit: 741
Liittynyt: To Huhti 2008 24, 18:24
Paikkakunta: Vaasa

Re: 4k moottorin lämpeäminen

ViestiKirjoittaja Teemutus » Ma Elo 2018 13, 14:43

Esitän eroavan mielipiteen, koska itsellä ei ole enää mitään ohjuripeltejä syylärin ympärillä, eikä edes flektiä tällä hetkellä toiminnassa anturin hajottua oman huolimattomuuden vuoksi. Siltikään ei lämmöt nouse kuin pitkään paikalla käyttelemällä...

Jotakin siellä vesikierrossa on vialla kyllä hyvinkin todennäköisesti, tai sitten moottorissa on jotain muuta pahasti pielessä...
Teemutus
 
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Kesä 2017 20, 08:53

Re: 4k moottorin lämpeäminen

ViestiKirjoittaja LeeviO » Ma Elo 2018 13, 16:32

Pelti on paikallaan.
Jos moottorissa olisi jokin vialla se tarkoittaisi että lohko halki tai kiero kun kansi on oikaistu? Eikö se kuitenkin tekisi hirveät paineet letkuihin?

Voiko kaasuttimen säädöt vaikuttaa lämpenemiseen näin rajusti? Imuvuotoa ei pitäisi olla kun kliineriä suihkinut, enkä ole kaasuttimeen koskenut niin ei sen säätöjen pitäisi olla muuttunut. Aut kuitenkin käy tyhjäkänytiä hyvin ja ajossakin tuntuu normaalisti tehoa löytyvän. Jos kävisi kuitenkin liian laihalla? Venttiilit ei kuitenkaan valkoiset ollut.

Kuva
Kuva
LeeviO
 
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Elo 2015 31, 13:31

Re: 4k moottorin lämpeäminen

ViestiKirjoittaja LeeviO » Ma Elo 2018 13, 17:08

Letkutkin on samalla tavalla kuin vanhankin koneen kanssa, ei ihan samaa reittiä kuin kuvassa koska kyseessä daihatsu charmant. Pitääköhän sitä sitten taas käyttää kansi auki että pääsee varmistumaan vesikanavista, kansi on käynyt pesussa ja pitäisi olla puhdas. Nyt olen käyttänyt jäähdytysjärjestelmän puhdistusaineellakin eikä vaikuta.
Kuva
LeeviO
 
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Elo 2015 31, 13:31

Re: 4k moottorin lämpeäminen

ViestiKirjoittaja LeeviO » Ma Elo 2018 13, 17:48

Okei vika oli siis vesikierrossa, koitin vielä toisella jäähdyttimen puhdistusaineella ja lämmöt ei enään nousseet, ilmeisesti kun moottori on seissyt luultavasti parikymmentä vuotta niin vesikanaviin on kertynyt sen verran ruostetta, ettei vesikierto toiminut oikein.
Käytin aijemmin jotain vanhaa ainetta mitä sattui löytymään, nyt ostin motoxin ainetta ja sillä lähti sitten puhtaaksi.

Jos olisi heti ensimmäisenä ostanut uutta ainetta niin olisi voinut säästyä useampi satanen :D
LeeviO
 
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Elo 2015 31, 13:31

Re: 4k moottorin lämpeäminen

ViestiKirjoittaja Puolituinen » Ma Elo 2018 13, 21:49

Kirkkaat vedet sisään ja hetken ajoa, tämän toistaa vaikka parikin kertaa. Sit ku ei kauheen ruskeeta vettä enään ulos tule ni sit vasta nesteet sisään.
Toyota Starlet KP62 1,4l 4K-E -81
Toyota Corolla KE70 1,6l 4A-GTE -84
Avatar
Puolituinen
Kultajäsen
 
Viestit: 680
Liittynyt: Ke Elo 2010 25, 11:49
Paikkakunta: Lohja

Re: 4k moottorin lämpeäminen

ViestiKirjoittaja kyyry » Ti Elo 2018 14, 06:37

syyläriin ku viitis tehä tuulitunnelin flektille että vetää ilmaa läpi koko syylärin koko pinta-alalta ni auttaa lämpöongelmiin.
corolla SE70 2,0 16valve
corolla TE20 R/F
corolla SE80 2,0 16valve
mazda 323 F jokkis
vw caravelle T4 TDI
kansien kairausta, moottorien säätöjä, tehonmittauksia
Avatar
kyyry
Kultajäsen
 
Viestit: 1254
Liittynyt: To Syys 2006 28, 23:15
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: 4k moottorin lämpeäminen

ViestiKirjoittaja Teemutus » Ti Elo 2018 14, 06:54

LeeviO kirjoitti:Okei vika oli siis vesikierrossa, koitin vielä toisella jäähdyttimen puhdistusaineella ja lämmöt ei enään nousseet, ilmeisesti kun moottori on seissyt luultavasti parikymmentä vuotta niin vesikanaviin on kertynyt sen verran ruostetta, ettei vesikierto toiminut oikein.
Käytin aijemmin jotain vanhaa ainetta mitä sattui löytymään, nyt ostin motoxin ainetta ja sillä lähti sitten puhtaaksi.

Jos olisi heti ensimmäisenä ostanut uutta ainetta niin olisi voinut säästyä useampi satanen :D


Hyvä että löyty vika. Pari lohkoa yrittänyt puhdistaa irrallaan ruosta ruosteesta ja paskasta, on muuten tajuttoman paljon tavaraa sisässä näiden vuosikymmenten jälkeen...
Teemutus
 
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Kesä 2017 20, 08:53

Re: 4k moottorin lämpeäminen

ViestiKirjoittaja J-M Kujala » Ti Elo 2018 14, 11:11

Teemutus kirjoitti:Esitän eroavan mielipiteen, koska itsellä ei ole enää mitään ohjuripeltejä syylärin ympärillä, eikä edes flektiä tällä hetkellä toiminnassa anturin hajottua oman huolimattomuuden vuoksi. Siltikään ei lämmöt nouse kuin pitkään paikalla käyttelemällä...

Jotakin siellä vesikierrossa on vialla kyllä hyvinkin todennäköisesti, tai sitten moottorissa on jotain muuta pahasti pielessä...


Joo saattaa toimia silti, mutta monessa autossa noiden poistaminen etuosan pohjalevyn kanssa tuo ongelmia, ja jokatapauksessa huonontaa jäähdytystä.
Toyota Celica TA-22
Toyota IQ
Lexus IS250
J-M Kujala
 
Viestit: 741
Liittynyt: To Huhti 2008 24, 18:24
Paikkakunta: Vaasa


Paluu Moottori- ja voimansiirto

Paikallaolijat

Rekisteröityneet käyttäjät: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä

cron