Avensis 7A-FE -> Daihatsu Charmant

Avensis 7A-FE -> Daihatsu Charmant

ViestiKirjoittaja Jansku99 » To Touko 2018 10, 08:43

Elikkäs alunperin oli tarkoitus laittaa 4A-L Charmanttiin virranjakajan ja vesilähtöjen ollessa kätevästi takavetoasennukseen soveltuvat mutta nyt vasta tajusin että siinähän onkin pakopuoli oikealla eikä vasemmalla. Ei hyvä, 2" läpivirtaava putkisto kun tuli jo tehtyä kulkemaan alkuperäistä reittiä, olis muutenkin vaikea tuoda kardaanin ali ja kylkiputkea en enää kyllä tee.

4AG kytkinkoppa tuli jo hommattua, samoin TA60 farkun raato josta saa T40 vaihteiston. Enää en siis viitti 5K tai 7K konetta alkaa metsästää, muutenkin muut suunnitelmat ollu.

Seuraava vaihtoehto olisi loogisesti ollu nurkissa lojuvat 4A-FE moottorit, sais samalla 16v kannen. Virranjakaja vaan sojottaa väärään suuntaan ja ei yhtään himota alkaa tulipeltiin reikää tekemään, kaukaisissa unelmissa kun olis toi "7A-GE". Saattanee jäädä haaveeks näillä nykyisillä lakipykälillä... Siitäpä päästäänkin asiaan: Avensiksen 7A-FE moottorissa kun on irtopuolat kannen päässä, ois siis helppo siirtää kannen sivulle.

Liekkö kukaan toteuttanu tällästä? Mekaanisesti ei tuottane ongelmia kun imusarjan suuntauksen kanssa, pakopuolelle peltisarjoja kun pystyy tekemään vaikka itse. Millanen homma lienee tuo vakio ECUn saaminen toimimaan Charmantin korissa?

Sitten tietysti tämä hemmetin laillinen puoli... Kellään mitään lappusia että mikä on vertailumalli Daihatsu Charmantin kanssa - Siis mikä on suurin sallittu koneen tilavuus ja teho? Kävisköhän noi korpivaaran laput mallia KE70, kyseessä kuitenkin koneeltaan, alustaltaan ja voimansiirroltaan sama auto?

Nimittäin jos oikein laskeskelin niin Charmantissa kun on ollu vaan 2T (Ei siis 2T-G niinkuin TE7x corollassa) niin olis 61DIN KW toi mistä lähetään ja +20% nii ois 73,2kw = 98,16HP. Jos muuttaa heti kilowatit HP ja laskee sitten niin saan tulokseksi 99,524295624hp. Ei riittäne kumpikaan, wikipedian mukaan kun 109hp 81kw on 7A-FE motissa :-/ . Kellään käyttöohjekirjasta tai jotain muuta virallista lappua josta vois tarkastaa virallisen lukeman? Kellään tietoa olisko jossain ollu pienempitehosta 7A-FE konetta ja virallisia lappuja siihen? Sen verran on erilainen toi lohko kaikkine väliöljypohjineen jo ihan ulkoisesti kun 4A-FE että ei taitane sellasesta mennä. Ja liekkö ylittyy rajat siltikin. Jostain myös kuulin että nykyään laskettais tehot kannen mukaan, eli jos laittas tuon 7A-FE kannen minkä hyvänsä 4A lohkon päälle niin laskettais 7A-FE tehoilla, pitääkö tämä paikkansa todellisuudessa?


Mitä muutoksia vaatii alustaan ja jarruihin? Ideana ois laittaa farkkudexin etutolpat (Ehkä coiloverina rakentais) sekä jarrut ja taakse TA40 akseli 9" jarruilla, ainakin KE70 pitäis riittää.

Perkule kun ois ollu vasemmalla toi pakosarja 4A-L koneessa... :?
Corolla KE15 Sprinter "IV" -69 [3K] Kesäkulkine
Corolla KE70 -80 [3K] Jäärata-ajokki
Carina E -93 [4A-FE]
Daihatsu Charmant -83 [4K] Arkiajokki
Caldina GT-T ST215W -97 [3S-GTE] Arkiajokki
Corolla CE70 STW -84 [1C]

Muita autoja yli 20kpl
Avatar
Jansku99
Kultajäsen
 
Viestit: 443
Liittynyt: To Marras 2008 06, 22:56
Paikkakunta: Muuruvesi

Re: Avensis 7A-FE -> Daihatsu Charmant

ViestiKirjoittaja Puolituinen » To Touko 2018 10, 11:12

En oikein jaksa uskoa että hyväksyvät E7 sarjan corollia vertailu malleiksi vaikka paljon samaa onkin. Mut eikös charmanttia ollu myös 4A koneella ja onkos se tehokkaampi kuin 2T?

Nykyään on sellanen pykälä olemassa et teho on vähintään kansi teho. Et vaikka laittaisit sen 7A-FE kannen 2A lohkon päälle ni tehot katotaan 7A-FE:n mukaan, mutta tämänki pykälän jokanen inssi vissiin tulkitsee omalla tavallansa mitä oon juttua kuullu. Toiset tulkitsee sen niin et se teho menee aina kannen mukaan vaikka olisi penkkilappu todisteena tehoista. Toiset taas tulkitsee sen niin että tehot menee kannen mukaan jos ei toisin todisteta sillä penkkilapulla.

Kyllähän sen ecun saa charmantissakin toimimaan, kannattaa vaan hyödyntää kyseisen auton johtosarjaa josta moottori ja ecu on, muutoksia toki varmasti joutuu tekemään johtosarjaan ku takavetoon tulee mut helpottaa se asennusta. Ite vaan jos tollasta alkaisin tekee ni unohtaisin sen vakio ecun suosiolla. Laittaisin jonku halvan ohjelmoitavan moottorinohjaimen esim. Megan tai ATecun. Silloin voi sen virranjakajan heivaa mäkeen ja korvata sen hukkakipinällä. Myös heittää se väärään suuntaan sojottava imusarja mäkeen ja korvata esim. pärrän läppärungoilla. Pääsee sähköissäki helpommalla ku ihmetellä vakio ecun sähköjen kanssa.
Toyota Starlet KP62 1,4l 4K-E -81
Toyota Corolla KE70 1,6l 4A-GTE -84
Avatar
Puolituinen
Kultajäsen
 
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Elo 2010 25, 11:49
Paikkakunta: Lohja

Re: Avensis 7A-FE -> Daihatsu Charmant

ViestiKirjoittaja Jansku99 » To Touko 2018 10, 11:26

On ollu 4A koneella, tehot samat vai oliko jopa pienemmät kun 2T. Mega ylittää meikäläisen budjetin ja ymmärryskyvyn. Mitenkäs toi penkkilappu homma menee? Jos ajatellaan että tarjois esimerkiks 4A-GE koneella kuristettuna penkkilapuissa alle tuon rajan niin onnistuuko? Vai onko siinä vielä joku että pitää olla radikaalisti muutettu että kelpaa? Jos ajatellaan että katsastusmies tulkitsee tuon kansitehon korvautuvan penkkilapulla?
Corolla KE15 Sprinter "IV" -69 [3K] Kesäkulkine
Corolla KE70 -80 [3K] Jäärata-ajokki
Carina E -93 [4A-FE]
Daihatsu Charmant -83 [4K] Arkiajokki
Caldina GT-T ST215W -97 [3S-GTE] Arkiajokki
Corolla CE70 STW -84 [1C]

Muita autoja yli 20kpl
Avatar
Jansku99
Kultajäsen
 
Viestit: 443
Liittynyt: To Marras 2008 06, 22:56
Paikkakunta: Muuruvesi

Re: Avensis 7A-FE -> Daihatsu Charmant

ViestiKirjoittaja Puolituinen » To Touko 2018 10, 21:17

Kattelin Korpivaaran lappuja niin ne ilmottaa 2T:lle tehoksi 55kw ja 4A:lle 63kw et on siin suht iso ero.

Eivät hyväksy vakio koneen kuristamista, mut muutama vuosi sitten leimasivat starletteihin 2A-GE:na noita koneita. Nykyään vaan sekin hankalaa ton muuttuneen lain takia ku tuijottavat niitä kansi tehoja. Toiset kyllä väittävät että edelleen onnistuu penkkilapulla, mut mä en ota asiaan kantaa, mulla ei oo varmaa tietoa tästä.
Toyota Starlet KP62 1,4l 4K-E -81
Toyota Corolla KE70 1,6l 4A-GTE -84
Avatar
Puolituinen
Kultajäsen
 
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Elo 2010 25, 11:49
Paikkakunta: Lohja

Re: Avensis 7A-FE -> Daihatsu Charmant

ViestiKirjoittaja Jansku99 » Ti Touko 2018 15, 14:14

Joo, nyt on faktaa. Elikkäs:
Ei kelpaa Toyota vertailumalliks. Tuo 2T/4A on siis mallisarjan suurin kone. 4A-F on siis ainut 16v 4A kone minkä saa laittaa. Ei saa kuristaa kansitehon alle. Vaativat jonkun todistuksen myös jarruista ja alustasta, kelpaa kuulemma joku varaosaliikkeen kuvasto josta käy ilmi koot.

Sen unohin kysyä että miten jos laittaa 7A-FE alakerran ja 4A-F kannen nii riittäskö dynolappu jossa tehot jää rajan alle. Perjaatteessahan pitäis kelvata?

Melko homma tulee sen virranjakajan kanssa jos 4A-F laittaa, pitää kyllä miettiä mitä tässä tekee. 2T taas on 8v kone ja painaa sen sata tuhatta kiloa
Corolla KE15 Sprinter "IV" -69 [3K] Kesäkulkine
Corolla KE70 -80 [3K] Jäärata-ajokki
Carina E -93 [4A-FE]
Daihatsu Charmant -83 [4K] Arkiajokki
Caldina GT-T ST215W -97 [3S-GTE] Arkiajokki
Corolla CE70 STW -84 [1C]

Muita autoja yli 20kpl
Avatar
Jansku99
Kultajäsen
 
Viestit: 443
Liittynyt: To Marras 2008 06, 22:56
Paikkakunta: Muuruvesi

Re: Avensis 7A-FE -> Daihatsu Charmant

ViestiKirjoittaja Puolituinen » Ti Touko 2018 15, 16:01

Mielestäni pitäis riittää dynolappu, koska kuutiot pysyy sallitussa rajassa ja tosiaan tuo 4A-F kansitehokin pysyy rajoissa, mut dynolapun varmaan vaativat tosiaan.

Onhan noita patentteja nähty takaveto asennuksissa. Jotkut pilkkoo rintapeltiä et se jakaja mahtuu olee, joku oli myös siirtäny konetta niin paljon eteenpäin et jakaja mahtu olee rintapeltiä pilkkomatta. Jotkut siirtäny jakajan koneen rinnalle ja ottanu jakopään puolelta välityksen hammashihnalla tai ketjulla jakajalle. Ite ehkä ettisin jostain toisesta autosta oikeaan suuntaan pyörivän jakajan ja laittaisin sen jakopään puolelle suoraan nokka-akselin päähän. Tietty jos vähän enemmän panostaa ni sit triggeri hihnapyörälle ja joku hukkakipinä systeemi.
Toyota Starlet KP62 1,4l 4K-E -81
Toyota Corolla KE70 1,6l 4A-GTE -84
Avatar
Puolituinen
Kultajäsen
 
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Elo 2010 25, 11:49
Paikkakunta: Lohja

Re: Avensis 7A-FE -> Daihatsu Charmant

ViestiKirjoittaja kyyry » Ke Touko 2018 16, 10:51

jonku mallin A-FE:ssä on triggeri pyörä vakiona kampiakselilla. jossain GEN2 malleissa.
corolla SE70 2,0 16valve
corolla TE20 R/F
corolla SE80 2,0 16valve
mazda 323 F jokkis
vw caravelle T4 TDI
kansien kairausta, moottorien säätöjä, tehonmittauksia
Avatar
kyyry
Kultajäsen
 
Viestit: 1254
Liittynyt: To Syys 2006 28, 23:15
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Avensis 7A-FE -> Daihatsu Charmant

ViestiKirjoittaja Jansku99 » Ke Touko 2018 16, 11:54

Brittimallissa jossa on Bosch jakaja ja tais olla myös tuossa 220 aven 7A-FE
Corolla KE15 Sprinter "IV" -69 [3K] Kesäkulkine
Corolla KE70 -80 [3K] Jäärata-ajokki
Carina E -93 [4A-FE]
Daihatsu Charmant -83 [4K] Arkiajokki
Caldina GT-T ST215W -97 [3S-GTE] Arkiajokki
Corolla CE70 STW -84 [1C]

Muita autoja yli 20kpl
Avatar
Jansku99
Kultajäsen
 
Viestit: 443
Liittynyt: To Marras 2008 06, 22:56
Paikkakunta: Muuruvesi


Paluu Moottori- ja voimansiirto

Paikallaolijat

Rekisteröityneet käyttäjät: Google [Bot]

cron