15 vuotta seisoneen toyotan herättely

15 vuotta seisoneen toyotan herättely

ViestiKirjoittaja Power » Su Touko 2014 11, 23:45

Joo mites tommosen ke20 corollan herättely kun 15 vuotta sitte ajettu kuivaan talliin. Käynnistyksestä on jo parivuotta. Mitä kannattaa ainakin tehä?
Toyotaton ToyotaMies
Power
 
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Joulu 2013 02, 23:40

Re: 15 vuotta seisoneen toyotan herättely

ViestiKirjoittaja Turbob » Ma Touko 2014 12, 13:14

Power kirjoitti:Joo mites tommosen ke20 corollan herättely kun 15 vuotta sitte ajettu kuivaan talliin. Käynnistyksestä on jo parivuotta. Mitä kannattaa ainakin tehä?


Ei oo Toyotiin tarvinnu testailla, mutta muiden merkkien valmisteisiin kyllä. :D Kokeile aluksi kampiakselin päästä että pyöriikö kone. 3K- moottori pyörii myötäpäivään. Jos moottori ei pyöri niin on liimannut joko venttiilit kiinni, männänrenkaat jumahtanu sylintereiden seinämiin jne. Tällöin voi vaikka tulpanreijistä valuttaa polttoöljyä, ite tuolla keinolla saanu ainaki yhden koneen pyörimään. Polttoöljyn pitää tosin antaa vaikuttaa, itellä tais viikon olla tallissa pöllö-öljyt sylintereissä.
Bensapuolesta sen verran että kannattaa varmaan laittaa bensapumppu imemään vaikka limsapullosta tuoretta ysikasia ja kaataa sitä samaa vähän kurkusta kaasariinki. Vuosikertabensiinit ei pakkaa palamaan kunnolla.
Sitte jos kone pyörii ja vaikka esim kastelee tulpat että bensaa saa niin kannattaa lähtä suunnata kipinäpuolelle vaihtaa jonkumoiset toimivat tulpat seisseiden tilalle. Sitte hinkata hapettumasta puhtaaksi pyörijä, virranjakajan kansi ja kärjet.

Näillä eväillä oon ite saanu useamman pidempään seisoneen vehkeen tulille.
Turbob
 
Viestit: 110
Liittynyt: To Tammi 2010 21, 23:54
Paikkakunta: Oulu

Re: 15 vuotta seisoneen toyotan herättely

ViestiKirjoittaja HighCast » Ke Touko 2014 14, 00:15

..eikä se semmoinen vähäpätöinen asia kuin öljynvaihtokaan varmaan olisi pahaksi ennen starttia. Öljyt on kokolailla kumminkin öljypohjassa ja niiden voitelevuus ei ole kovin hyvä.

Noin vanhaan koneeseen mineraaliöljyt ei paljoa maksa, joten konkurssia ei ole edessä.
Tuollaiseen koneeseen ei mitään nykyöljyjä (=synteettisiä) kannattane laitella. Kone voi vanhoilla öljyillä paremmin.
Ei yhtään Toyotaa enää taloudessa :shock:
HighCast
Kultajäsen
 
Viestit: 766
Liittynyt: Su Kesä 2008 15, 13:24

Re: 15 vuotta seisoneen toyotan herättely

ViestiKirjoittaja Turbob » Ke Touko 2014 14, 00:29

HighCast kirjoitti:..eikä se semmoinen vähäpätöinen asia kuin öljynvaihtokaan varmaan olisi pahaksi ennen starttia. Öljyt on kokolailla kumminkin öljypohjassa ja niiden voitelevuus ei ole kovin hyvä.

Noin vanhaan koneeseen mineraaliöljyt ei paljoa maksa, joten konkurssia ei ole edessä.
Tuollaiseen koneeseen ei mitään nykyöljyjä (=synteettisiä) kannattane laitella. Kone voi vanhoilla öljyillä paremmin.


Joo hyvä pointti tämäkin, ei tosiaan oo jääratavehkeisiin paljoa öljyjä panostettu muutaku että siellä sitä on.. :lol: Ei se kone siitä kuitenkaan hyvin suurella todennäköisyydellä hajoa vaikka laitatki vanhoilla öljyillä käyntiin jos siellä nyt öljyä ylipäänsä sattuu olemaan. Käyttää lämpimäksi ja vaihtaa öljyt sitte, tuollasissa kauan seisoneissa vehkeissä pakkaa moni tiiviste ja stefa olemaan vaihdon tarpeessa vaikka saiski tulille niin savuttaa melko ikävästi ja saattaa alkuun käydä vähän oudosti. Kunhan nyt ei mitään älytöntä kolinaa tai naputusta kuulu niin antaa käyä vaan. Pitkiä aikoja käyttämättömänä seissyt kone kun ei jokatapauksessa mikään priima oo.
Turbob
 
Viestit: 110
Liittynyt: To Tammi 2010 21, 23:54
Paikkakunta: Oulu

Re: 15 vuotta seisoneen toyotan herättely

ViestiKirjoittaja kyyry » Ke Touko 2014 14, 14:59

Turbob kirjoitti:
HighCast kirjoitti:..eikä se semmoinen vähäpätöinen asia kuin öljynvaihtokaan varmaan olisi pahaksi ennen starttia. Öljyt on kokolailla kumminkin öljypohjassa ja niiden voitelevuus ei ole kovin hyvä.

Noin vanhaan koneeseen mineraaliöljyt ei paljoa maksa, joten konkurssia ei ole edessä.
Tuollaiseen koneeseen ei mitään nykyöljyjä (=synteettisiä) kannattane laitella. Kone voi vanhoilla öljyillä paremmin.


Joo hyvä pointti tämäkin, ei tosiaan oo jääratavehkeisiin paljoa öljyjä panostettu muutaku että siellä sitä on.. :lol: Ei se kone siitä kuitenkaan hyvin suurella todennäköisyydellä hajoa vaikka laitatki vanhoilla öljyillä käyntiin jos siellä nyt öljyä ylipäänsä sattuu olemaan. Käyttää lämpimäksi ja vaihtaa öljyt sitte,.


mutta ku siellä öljyn seassa voi olla esim kondessi vettä ja varmaa öljyn partikkelit on erottunut öljystä. mä joutuin käytää ooppelista öljypohjan irti ku ei saanut öljyjä propun kautta pois ku oli mäskiä pohjassa ja tämä mäski voi tukkia myäs öljypumpun sihdin ni kannataa öljyt vaihtee ennen ku kokeilee käyntii.
corolla SE70 2,0 16valve
corolla TE20 R/F
corolla SE80 2,0 16valve
mazda 323 F jokkis
vw caravelle T4 TDI
kansien kairausta, moottorien säätöjä, tehonmittauksia
Avatar
kyyry
Kultajäsen
 
Viestit: 1250
Liittynyt: To Syys 2006 28, 23:15
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: 15 vuotta seisoneen toyotan herättely

ViestiKirjoittaja Turbob » To Touko 2014 15, 13:40

Itellä ollu varmaan hyvä tuuri sitte, aina on pärjänny niinki että vaihtaa ekan käytön jälkeen, en oo parin minuutin käyttöä pikkukierroksilla pitäny niin pahana vaikka onki huonot öljyt koneessa. Muutenki ollu hintaluokaltaan 0-50€ autoja nämä niin ei oo hirviästi viihtiny satsata ku paaliin menny kuitenki. Kyllähän se tieten kannattaa tämmöseen vanhukseen sen verran panostaa että koekäytölle vaihtaa öljyt, ku ei nuita 3K-moottoreitakaan toimivana ihan joka nurkassa enää loju.
Sitte ku vaihtaa nuo moottoriöljyt ennen starttausta niin tosiaan HighCastin mainitsemaa mineraaliöljyä kannattaa ostaa.
Turbob
 
Viestit: 110
Liittynyt: To Tammi 2010 21, 23:54
Paikkakunta: Oulu


Paluu Moottori- ja voimansiirto

Paikallaolijat

Rekisteröityneet käyttäjät: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä