2t turbotus

2t turbotus

ViestiKirjoittaja temekki » Ma Helmi 2014 17, 00:38

Elikkä suunnitelmissa olis turbottaa 2t moottori ja tunkea se ke70 farkkuun.
Onko kokemusta paljonka kyseinen motti kestää vakio kokoonpanolla/mitä kannattaa vaihtaa samantein.
Mikä ahdin olisi hyvä?
Tavoite 130-160 hp?
temekki
 
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Helmi 2014 17, 00:31

Re: 2t turbotus

ViestiKirjoittaja Puolituinen » Ma Helmi 2014 17, 18:30

Ite jossain vaiheessa kans suunnittelin 2T:n turbottamista, mutta eipä tullut koskaan tehtyä. Mitä silloin fintoysista ite etsisin tietoa, ni kyllä sen pitäis vissiin 200hp kestää vakio kokoon panolla, ainakin tuon sinun tavoitteen pitäisi kestää ilman ongelmia. Kestävyyteen vaikuttaa aika paljon että seokset ja sytytys on kohdillaan. Vanha 2T kannattaa ainakin laakeroida ja rengastaa ennen ahtamista.
Toyota Starlet KP62 1,4l 4K-E -81
Toyota Corolla KE70 1,6l 4A-GTE -84
Avatar
Puolituinen
Kultajäsen
 
Viestit: 666
Liittynyt: Ke Elo 2010 25, 11:49
Paikkakunta: Lohja

Re: 2t turbotus

ViestiKirjoittaja Turbob » Ma Helmi 2014 17, 22:24

temekki kirjoitti:Mikä ahdin olisi hyvä? Tavoite 130-160 hp?


Itekki osaan tähän sen verran sanoa että Garretin T05- tai SAAB T03-puhaltimet riittää nuille tavotteille aivan hyvin. Nuita on hyvin saatavilla, eivätkä oo kalliitakaan. Pakosarjojakin tais joku kyseisien ahtimien laipoille tehdä valmiina Fintoysin puolella.
Turbob
 
Viestit: 110
Liittynyt: To Tammi 2010 21, 23:54
Paikkakunta: Oulu

Re: 2t turbotus

ViestiKirjoittaja Osmander » Ti Helmi 2014 18, 00:27

Itteeni kiinnostaa myös turbottaa oma 2T kone, tavoite on aikalailla sama kuin topicin aloittajalla.. Onkos kenelläkään kokemuksia tommosesta Swizeri S100 Turbosta että tekeekö mitään? Pitääkös olla paineistetut tuplat jos turbottaa vai riittääkös ihan "vakio" tuplat.. En oo ikinä kunnolla perehtyny tähän turbotukseen niin välillä saattaa tulla "tyhmiä" kysymyksiä.. :D
Osmander
 
Viestit: 41
Liittynyt: Pe Marras 2013 22, 15:47

Re: 2t turbotus

ViestiKirjoittaja Puolituinen » Ti Helmi 2014 18, 11:33

Yleensä joo ahdetussa tarvii olla paineistetut kaasarit/kaasari. Onhan jotkut noita laittanut ihan tavallisellakin kaasarilla matalilla ahtopaineilla ja jollain liimalla liimailleet niitä kaasareita kasaan että ovat saaneet ne pitämään painetta. Silloin tavallinen kaasari toimii ihan normaalisti jos sen laittaa ennen ahdinta, jotkut tosin väittää että turbon tiivisteet ei kestä bensaa, mutta onhan noita tehty tehdas valmisteisenakin, vaiko onko niiden turboissa sit ollut erillaiset tiivisteet..
Toyota Starlet KP62 1,4l 4K-E -81
Toyota Corolla KE70 1,6l 4A-GTE -84
Avatar
Puolituinen
Kultajäsen
 
Viestit: 666
Liittynyt: Ke Elo 2010 25, 11:49
Paikkakunta: Lohja

Re: 2t turbotus

ViestiKirjoittaja Turbob » Ti Helmi 2014 18, 17:35

Puolituinen kirjoitti:Yleensä joo ahdetussa tarvii olla paineistetut kaasarit/kaasari. Onhan jotkut noita laittanut ihan tavallisellakin kaasarilla matalilla ahtopaineilla ja jollain liimalla liimailleet niitä kaasareita kasaan että ovat saaneet ne pitämään painetta. Silloin tavallinen kaasari toimii ihan normaalisti jos sen laittaa ennen ahdinta, jotkut tosin väittää että turbon tiivisteet ei kestä bensaa, mutta onhan noita tehty tehdas valmisteisenakin, vaiko onko niiden turboissa sit ollut erillaiset tiivisteet..


Joo kyllähän ainaki SAAB 99 Turbo ja Volvo 242 Turbo on kaasarivehkeitä. Vaakaimuisella strömbergin kaasarilla ovat, ne ainaki kuulemma pelaa jotenkuten paineistettuna. Sitte tieten voi tuplia paineistaa, esim dellorto. Weberin DGV kaasuttimeenki oon joskus kuullut painesarjoja myytävän.

Oon kuitenkin kuullu ettei ainakaan tuo 99 saba oo mikään kovin mukava ollu ajaa turbolla. Kaveri joka kyseistä automallia on joskus koeajanu meinas että aivan älytön turboviive ainakin kyseisessä moottorissa ja että moottori ei tahtonut toimia koko kierrosalueella kunnolla. Tiedä sitten onko säädön puuttesta vai mistä kiinni, mutta jokatapauksessa kaasariturbokin oman säätämisensä vaatii niinku ruiskulaitoksetkin. :D
Turbob
 
Viestit: 110
Liittynyt: To Tammi 2010 21, 23:54
Paikkakunta: Oulu

Re: 2t turbotus

ViestiKirjoittaja temekki » Ti Helmi 2014 18, 18:28

Kiitos tähän mennessä saamista tiedoista!
Yhden toyota miehen kanssa juttelin joka on turbottanut muutaman k-koneen. Hän ehdotti että jos halvalla budjetilla haluaa tehdä niin pitäis ettiä jostain stocmann turbo sierran kaasutin. Ainakin 4k:ssa oli pelannut hyvin, MUTTA mitenkä käy kun laittaa kyseisen kaasarin 2t:hen? Tuon 130-160hp tehotavoitteen saa ainakin unohtaa..
Ja älkää nyt ruvetko naureskeleen tätä moottori projektia vähän niinku ajan kuluks ja testiks ajattelin tehdä ja katsoa mimmosen saa aikaan =D
temekki
 
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Helmi 2014 17, 00:31

Re: 2t turbotus

ViestiKirjoittaja Puolituinen » Su Helmi 2014 23, 21:33

Kyl kai 1,6 stocmann turbo sierran kaasutin luulis toimivan 2T:ssä ja kyllä sillä varmaan tohon tavaittooseen pääsee. Eiks noita stocmann sierroja ollu 1,3litrasenakin? Mulla nimittäin oli kerran nurkissa yks stocmann turbon kaasari ja muistelisin että se olisi 1,3:sesta ollu, ainakin se oli aika onnettoman pienen oloinen. Myin sen sit yhdelle 4K turbo projektiin. Kyllä tollasella on varmaan ainakin hyvä lähtee aloittelee, jos saa sillä ekana pelittämään hyvin ja alkaa kaipamaan lisää potkua ni heivaa sen sit nurkkaan :)
Toyota Starlet KP62 1,4l 4K-E -81
Toyota Corolla KE70 1,6l 4A-GTE -84
Avatar
Puolituinen
Kultajäsen
 
Viestit: 666
Liittynyt: Ke Elo 2010 25, 11:49
Paikkakunta: Lohja

Re: 2t turbotus

ViestiKirjoittaja Esab » Ti Tammi 2017 03, 10:07

Eikö vakio männillä ole liikaa puristuksia ?
Esab
 
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Marras 2016 28, 20:12

Re: 2t turbotus

ViestiKirjoittaja J-M Kujala » Ti Tammi 2017 03, 17:23

Esab kirjoitti:Eikö vakio männillä ole liikaa puristuksia ?


Ei oo. On niin matalapuristeisia nämä ja vakiomukeilla ei kestä ahtaa lähellekkää ongelmapistettä.
Toyota Celica TA-22
Toyota IQ
Lexus IS250
J-M Kujala
 
Viestit: 721
Liittynyt: To Huhti 2008 24, 18:24
Paikkakunta: Vaasa

Re: 2t turbotus

ViestiKirjoittaja JRDHiace » Ti Tammi 2017 10, 10:39

Mikäs 2t motin ongelma ja heikkous on jos männät ja veivit on vaihdettu? Sekä tietysti kannennahka..
JRDHiace
 
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Heinä 2012 11, 22:41

Re: 2t turbotus

ViestiKirjoittaja J-M Kujala » Ti Tammi 2017 10, 11:48

JRDHiace kirjoitti:Mikäs 2t motin ongelma ja heikkous on jos männät ja veivit on vaihdettu? Sekä tietysti kannennahka..


Vakio tilkkeellä saa pikkukikalla kestämään sen 300hp
Vakion korvaava fel-pro vakiotyyppinen massa sen 350-400hp jos ei nakuta..

Kanget kestää kyllä kohtuuella vakiotkin, vakio männät taas ei kestä juuri mitään.

Eikai siinä heikkoo oo jos osat vaihdettu kestäviin.
Toyota Celica TA-22
Toyota IQ
Lexus IS250
J-M Kujala
 
Viestit: 721
Liittynyt: To Huhti 2008 24, 18:24
Paikkakunta: Vaasa

Re: 2t turbotus

ViestiKirjoittaja Esab » La Tammi 2017 14, 16:24

J-M Kujala kirjoitti:
Esab kirjoitti:Eikö vakio männillä ole liikaa puristuksia ?


Ei oo. On niin matalapuristeisia nämä ja vakiomukeilla ei kestä ahtaa lähellekkää ongelmapistettä.


mitkä männät sit kannattas hommata ku opiskelija budjetilla ei hirveesti mitää wisecon mäntiä ostele, ku oon kulluu että jollai kuplan takomännillä menee puristukset liianki matalaksi
Esab
 
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Marras 2016 28, 20:12

Re: 2t turbotus

ViestiKirjoittaja J-M Kujala » La Tammi 2017 14, 17:22

No ei 2T koneeseen oikein mitään saa... pitää 2T akselille olla aika iso patti, eikä 2T mäntiä oo juur millään firmalla takonakaan. Eikä sovi 3T aksilalle tarkoitetut. Ellei oo pitkät kanget (+4mm)

Kuplan mahletkaan nyt ei hirveitä kestä ja joo putoo jonnekki 6 huiteille puristukset. Tai no kai ne sen 300 pintaan kestää.. hiukan voi lohkon tasoa madaltaa ja sorvailla mäntää. Butjetit vaan äkkiä käytetty.

Volvo B200e käytetty vakiomäntä on vastaava kuin turboversiossa, paitsi pieni patti. 400 huiteille kestäneet volvoissa.
Tosin isoporauksisen kannentilkkeen joutuu hommata, esim cometic ja pitäs olla 3TGTE tai viimeisen vuosimallin 2T jossa sama kiertokanki ja vara isontaa tapinreikä hiomolla 23 milliin.
Toyota Celica TA-22
Toyota IQ
Lexus IS250
J-M Kujala
 
Viestit: 721
Liittynyt: To Huhti 2008 24, 18:24
Paikkakunta: Vaasa

Re: 2t turbotus

ViestiKirjoittaja Esab » To Tammi 2017 19, 10:27

J-M Kujala kirjoitti:No ei 2T koneeseen oikein mitään saa... pitää 2T akselille olla aika iso patti, eikä 2T mäntiä oo juur millään firmalla takonakaan. Eikä sovi 3T aksilalle tarkoitetut. Ellei oo pitkät kanget (+4mm)

Kuplan mahletkaan nyt ei hirveitä kestä ja joo putoo jonnekki 6 huiteille puristukset. Tai no kai ne sen 300 pintaan kestää.. hiukan voi lohkon tasoa madaltaa ja sorvailla mäntää. Butjetit vaan äkkiä käytetty.

Volvo B200e käytetty vakiomäntä on vastaava kuin turboversiossa, paitsi pieni patti. 400 huiteille kestäneet volvoissa.
Tosin isoporauksisen kannentilkkeen joutuu hommata, esim cometic ja pitäs olla 3TGTE tai viimeisen vuosimallin 2T jossa sama kiertokanki ja vara isontaa tapinreikä hiomolla 23 milliin.


No jos koittas saaha kohtuu hintaa ne +4mm kanget nii vois käyttää kuplan mäntiä
Esab
 
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Marras 2016 28, 20:12

Seuraava

Paluu Moottori- ja voimansiirto

Paikallaolijat

Rekisteröityneet käyttäjät: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä