carina ta60 tekniikan päivitys ?

carina ta60 tekniikan päivitys ?

ViestiKirjoittaja viunale » Pe Syys 2013 20, 12:53

Terve!

Olisi tarkoitus alkaa carinaan vaihtamaan uudempaa tekniikkaa.
Konttorilla käyty kysymässä tehorajoista ja vertailumalleista.
Vertailumallina olisi 3t (61kw) +20% niin tehoraja olis 73kw.
Ja suunnitelmissa olisi ollut 74kw moottori mutta taitaa tuottaa tuo 1kw tehoissa ongelmia...
Kun homma ei taida toimia niin että vaparista haen vaan sopivan penkkilapun...

Te joilla on kokemusta kyseisen auton tekniikanmuutoksista kokemusta ja myös muut joilla on asiasta tietoa niin miten kannattaa tehdä?

Myös muita tekniikoita yms ideoita saa ehdottaa...

Kiitän ja kumarran neuvoista ja vastauksista!. :P
viunale
 
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Syys 2013 20, 12:47

Re: carina ta60 tekniikan päivitys ?

ViestiKirjoittaja HighCast » Pe Syys 2013 20, 20:06

2T-B eli tuplakaasarikone? Eikös tossa 2T-peruskoneessa ole 72 vai 75 hv vakiona? Siis, tossa nimenomaan TA60 mukana tulleessa moottorissa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_T_engine

2T-B -> 90-105 hv (67-78 kW)

Tolppia ja jarruja rukkaamalla sinne sais vaikka 2T-G -koneenkin tai melkein mitä vaan viimeistään muutoskatsastamalla tai (luvilla).
Ei yhtään Toyotaa enää taloudessa :shock:
HighCast
Kultajäsen
 
Viestit: 766
Liittynyt: Su Kesä 2008 15, 13:24

Re: carina ta60 tekniikan päivitys ?

ViestiKirjoittaja viunale » Pe Syys 2013 20, 22:41

Juu, 2t-b on tuplilla (vakio aisaneita kaks) konttorilta saadun paperin mukaan 63kw 85,678hv.
Ja 2t on 55kw.

MUTTA, tuossa konttorilta saadussa paperissa TA60mallin kohdalla on ``alkuperäinen moottori`` 2t ja ``vaihtoehtoiset suuremmat moottorit`` kohdassa vain 3t.
Jossa alustaan ei tarvita muutoksia.
KUN taas samassa paperissa on CA60 diesel mallin kohdassa ``alkuperäinen moottori`` 1c elikkä dieseli ja ``vaihtoehtoiset suuremmat moottori`` kohdassa 2t,2t-b ja 3t!

Ja kumpaakaan malliin ei tarvita mitään muutoksia alustaan jos vaihtaa vaihtoehdoista suuremman moottorin.

Pystynkö käyttämään ca60 mallia vertailu mallina?? :idea:
Kun ca60 mallissa olisi 2t-b ja jos sitä voisi käyttää vertailumallina niin sitten tehot pysyisi rajojen sisäpuolella..

Jos ymmärsit mitä selitin vaikeasti :D

Voin koittaa selittää asian paremmin jos et ymmärtäny mitä koitin selittää..
Taikka koittaa laittaa paperista kuvan.

KIITOS vastauksesta kuitenkin ! 8)
viunale
 
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Syys 2013 20, 12:47

Re: carina ta60 tekniikan päivitys ?

ViestiKirjoittaja viunale » La Syys 2013 21, 20:30

Käykös tuo ca60 malli vertailumallina ta60 malliin? :O
viunale
 
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Syys 2013 20, 12:47

Re: carina ta60 tekniikan päivitys ?

ViestiKirjoittaja J-M Kujala » La Syys 2013 21, 21:07

Siis tuo lappo minkä sait konttorilta.
On vain lappu ajalta miekka ja kivi. Ja sen ajan yleisimmät swapit ja mitä pitää muuttaa.

Eli vaihtoehtoiset moottorit ja niiden vaatimat muutokset. Ne ei oo vertailumalleja.

2T-B ollu vanhemmissa, suomessa lähinnä ST Celicassa.


Esmes KE70 se antaa luvan laittaa isommilla takajarrruilla 2T:n . Vaikka Samalla korilla olevassa 2T moottorilla alunperin olevassa autossa on eri palkki, tolpat, ohjaus yms.
Eli toyota:n antaman lausunnon mukaan ne kelpaa.


Jos teet koneswapin muuten kuin tuon listassa olevan vaihtoehtoisen moottorin, saat pyyhkiä persettä sillä paperilla.


TA60 jos 4age, 3tgte tms niin vertailumalli on erillisjousitetulla akselilla oleva versio. Eli taka-akselisto ja lattian takaosa menee vaihtoon. Ta63 olis vertailumallu / toyota carina GT-T


Vanha linkki mitä tuli viime vuosituhannella katseltua :)
http://toyota-power.com/3tgteupower/matti.html


Ja kritiikki konttorin setän puheille on suotavaa, varmaan puolet suolletusta vaihto neuvosta yms on paskapuhetta ja vähän sinnepäin.
Toyota Celica TA-22
Toyota IQ
Lexus IS250
J-M Kujala
 
Viestit: 707
Liittynyt: To Huhti 2008 24, 18:24
Paikkakunta: Vaasa

Re: carina ta60 tekniikan päivitys ?

ViestiKirjoittaja viunale » Su Syys 2013 22, 00:35

Elikkä noilla lapuilla ei oo mitään virkaa muutoskatsastuksessa?
Kovasti konttorin setä kuitenkin sanoi että niissä olevat tehot ja kuutiot +sallitut % päälle ni onnistuu.. mutta ei taidakkaan onnistua?
Saako mitään lappua mistään millä olisi mahdollista leimata carinaan tehokkaampaa moottoria?
Eli ne moottorit mitä lapuissa on niin niillä ei ole merkitystä ellei se ole juuri se kone..

milläs keinolla tuohon sitten olisi mahdollista saada toinen moottori? vai saako millään?? :o
viunale
 
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Syys 2013 20, 12:47

Re: carina ta60 tekniikan päivitys ?

ViestiKirjoittaja J-M Kujala » Su Syys 2013 22, 01:06

viunale kirjoitti:Elikkä noilla lapuilla ei oo mitään virkaa muutoskatsastuksessa?
Kovasti konttorin setä kuitenkin sanoi että niissä olevat tehot ja kuutiot +sallitut % päälle ni onnistuu.. mutta ei taidakkaan onnistua?
Saako mitään lappua mistään millä olisi mahdollista leimata carinaan tehokkaampaa moottoria?
Eli ne moottorit mitä lapuissa on niin niillä ei ole merkitystä ellei se ole juuri se kone..

milläs keinolla tuohon sitten olisi mahdollista saada toinen moottori? vai saako millään?? :o


Siis siinä ta60 kohdalla on merkitty 2T vakio moottoriksi ja moottoriksi minkä voit laittaa 3T ja sen vaatimat muutokset. Ei, se ei todellakaan ole enää se mistä lähdetään vertaamaan. Vaan toyotan antama "lupa" asentaa se suurempi 3T ilmoitetuin muutoksin, mitä ei kai ole.

Aikanaan noihin niin paljon vaihdettu noita 3T moottoreita, että tekivät jatkuvien kyselyjen takia nuo laput.

Eli josset 3T laita, ni noi paperit ei tue mitään... Ellei kone esmes ole hiukan tehottomampi ja pienempi kuin 3T .. Sillon noita vois EHKÄ käyttää "tukena" leimauksessa ja todistelussa.

Loppuviimein asiakas on vastuussa, et leimaus menee oikein. Bumerangina jos tulee niin tulee.


Vertaa 3tgte koneiseen ;)

TA60 on hankala leimata isolle koneelle, koska tehoversiot vaatii tuon taka-akselisto muutoksen.
Toyota Celica TA-22
Toyota IQ
Lexus IS250
J-M Kujala
 
Viestit: 707
Liittynyt: To Huhti 2008 24, 18:24
Paikkakunta: Vaasa

Re: carina ta60 tekniikan päivitys ?

ViestiKirjoittaja viunale » Su Syys 2013 22, 01:41

koneen koko pysyisi kyllä 1.6:sena.. mutta tehot olisivat olleet noin ~100hv..
mites sitten tuon 3tgte:n kanssa..
tarvitsi siitäkin varmaan olla jotain lappuja??
ja mistä niitä sitten voisi yrittää saada?
sain myös jonkun lapun minkä asiakas oli konttorille tuonut mutta siitä ei oikeen saa selvää kun on vähän suttunen ja pientä pränttiä ja lisäksi suoraa japania :D
ja onkos sillä merkitystä minkä auton se lerppuperä on?
Ja 3tgte vaatii alustaan varmaa sitten jo erilaista osaa muutenkin?? :o
kun ei taida konttorille riittää että vain teholapun hakis missä olis sopivat tehot..

mutta tuota ta60 carinaa on kuitenkin viety muualle eurooppaan tuolla 3t moottorilla niin eikös se silloin olisi mallisarjan (tai mallin) tehokkain mikä ei vaadi alustaan muutoksia??
viunale
 
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Syys 2013 20, 12:47

Re: carina ta60 tekniikan päivitys ?

ViestiKirjoittaja markoj » Su Syys 2013 22, 09:03

Jos teho menee rajan ylitse niin käy rullilla ja penkitä vaadittaa tehomäärä,ei laki kiellä tehojen laskemista moottorista :lol:
Tällä tavalla on esim saatu leimattua mk1 eskortti cossun koneella,muuten olisi mahdotonta
Toyota Celica GT 2000 orginal
Avatar
markoj
 
Viestit: 199
Liittynyt: La Syys 2013 07, 21:34

Re: carina ta60 tekniikan päivitys ?

ViestiKirjoittaja J-M Kujala » Su Syys 2013 22, 11:25

markoj kirjoitti:Jos teho menee rajan ylitse niin käy rullilla ja penkitä vaadittaa tehomäärä,ei laki kiellä tehojen laskemista moottorista :lol:
Tällä tavalla on esim saatu leimattua mk1 eskortti cossun koneella,muuten olisi mahdotonta



Juuri näin, mut nykyään ei enää hyväksytä vaparin penkitystä ilman huomattavia moottori muutoksia tai kuristuksen asennusta.

Cossun koneesta ahdot saa laskettua, mikä on moottorin muuttamista ;) .

Joo 3T moottoria on euroopassa, hommaat vain vertailulappoa / teet ne kirjojen perusteella / varaosa numeroiden.


3tgte koneisen ottaminen vertailumalliksi.
Taka-akseli tyyppi retkuksi, ei väliä mistä autosta, kunhan on vähintään saman painoisesta ja tehoisesta autosta.
Esmes bmw e30 (325) akseli olis ehkä.
Ja jarrut sit vähintään saman kokoiset kuin 3tgte versiossa.

Tuolla saat 160hp/ 1770cc + rosentit päälle.

Työtä on vitusti kyllä :) mutta monia on tehtynäkin :)
Toyota Celica TA-22
Toyota IQ
Lexus IS250
J-M Kujala
 
Viestit: 707
Liittynyt: To Huhti 2008 24, 18:24
Paikkakunta: Vaasa

Re: carina ta60 tekniikan päivitys ?

ViestiKirjoittaja viunale » Su Syys 2013 22, 13:22

^^miten tuo kuristu sitten luokitellaan? mikä ja miten?

Käykö nuo alustanosien varaosanumerot kerättynä esmes tuolta toyodiy.com:in sivulta ja kirjoitettuna/tulostettuna paperille?
Täytyykö niihin saada jostain joku varmistus että ovat ``aidot`` numerot kuten leima jostain joka todistaa ne oikeiksi?
Vai olisiko jokin parempi paikka mistä hommata numerot?

Vai täytyykö mennä siihen että laittaa pallon kylkeen ja penkittää alle 100hepoa niin sehän menee omavalmiste moottoriksi?
korjatkaa jos olen väärässä?
siinä tapauksessa täytyy jemmata ylimääräset konit piiloon :D

eiköhän tämä tästä lutviudu kun saa hyviä ja asiallisia neuvoja 8) kiitän
viunale
 
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Syys 2013 20, 12:47

Re: carina ta60 tekniikan päivitys ?

ViestiKirjoittaja HighCast » Su Syys 2013 22, 13:27

Jaa kuristaminen? Tunge tennispallo rullalle pakoputkeen :lol:

Eiköhän se kuristaminen käy esimerkiksi kaasuttimen suuttimia pienentämällä..?
Ei yhtään Toyotaa enää taloudessa :shock:
HighCast
Kultajäsen
 
Viestit: 766
Liittynyt: Su Kesä 2008 15, 13:24

Re: carina ta60 tekniikan päivitys ?

ViestiKirjoittaja viunale » Su Syys 2013 22, 15:46

mutta olisi tulossa ruisku..

ja noista varaosa numeroista- käykö itse netistä poimitut ja vie konttorille vai täytyy olla jonkun leima mikä todistaa ne oikeiksi numeroiksi?
viunale
 
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Syys 2013 20, 12:47

Re: carina ta60 tekniikan päivitys ?

ViestiKirjoittaja markoj » Su Syys 2013 22, 17:26

aika helppoahan tuo on,laita vaikka ettei kaasuläppä aukea kokonaan tai jos pääset muuttaa sytkiä niin sytkät myöhäselleen niin tippuu tehot tarvittavan määrän,nuo on asioita joita voi sumplia penkittäjän kanssa aika hyvin :D
Toyota Celica GT 2000 orginal
Avatar
markoj
 
Viestit: 199
Liittynyt: La Syys 2013 07, 21:34

Re: carina ta60 tekniikan päivitys ?

ViestiKirjoittaja J-M Kujala » Su Syys 2013 22, 17:53

Joo helppo kuristaa... Konstit monet.


MUTTA jos muuttamatonta vaparia tahtoo leimata, ja dynottaa pienemmälle teholle, ni kuristus tapa pitää merkitä. Toki voi ilmoittaa että kansi ja lohko eriparia ja moottori muutettu ja silloin käyttää vaikka osittain aukeevaa läppää ;)

Esmes 18rg moottoriin 32 kurkkujen tilalle kaasareihin 26 ja ne merkitään otteeseen.

Muistakee myös et ku teho on otteessa, sitä ei saisi enää sit virittää. Toisinkuin jos leimaa just rajoihin menevän padan, niin vaparin viritys liki vapaata ;)


Varaosa ohjelma / korjaus kirja yms luetteloita ja opuksia ja niistä yhteenveto taulukot ;)
Pelkkä varaosanumero on hyvä apu, ei muuta.

Hyvä olis myös luetteloida akselityypit jarrukoot yms ja merkitä lähteet ja lähteistä ko sivuista tiivistelmät.

Kunnon lapot kun tekee, niin niitä ei viititä juur ees katsoa ku homma asiallista, kahta kättä ja yhtä paperia heilutellen saa usein lähtä ilman leimaa takaskin.
Toyota Celica TA-22
Toyota IQ
Lexus IS250
J-M Kujala
 
Viestit: 707
Liittynyt: To Huhti 2008 24, 18:24
Paikkakunta: Vaasa

Seuraava

Paluu Moottori- ja voimansiirto

Paikallaolijat

Rekisteröityneet käyttäjät: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä

cron