K kone yhtäläisyydet???

Re: K kone yhtäläisyydet???

ViestiKirjoittaja Jansku99 » Su Tammi 2014 19, 18:09

KahviPoika95 kirjoitti:Aiheeseen liittyen niin onko millasta eroa imu/pako sarjoilla näissä k moottoreissa.(käykö ristiin)
Kiinnostas tietää saako 1.1k koneeseen esim muiden k moottoreiden imusarjoja taikka pakosarjoja,ja tosiaa ottaa huomioon tän ohjaussimpuka josta Puolituinen huomautti.
Jos chamadella on ollut 4k koossa 1.1l k motin pakosarja sitte jos ymmärsin asian oikein :roll:
Niin ja joutuuko millasta muutosta tehä vaihtaakseen ke10 autoon 3k tai 4k moottorin + 5lovine loota?
Ei varmaan kauheita?

Vili


K50 -lootan kanssa saat varautua siihen että sun pitää kairata vaihekepille uus reikä ja tehä kiinnikepalkille uudet kiinnityspisteet.

Pakosarjoissa muistaakseni on ainakin sen verran eroa että on olemassa kahdella putkella pakosarjasta lähteviä pakoputkia (Ainakin KE70) ja muistaakseni xE1x mallit on yhdellä putkella pakosarjalta loppuun asti. En nyt ihan varmaks vanno, mutta muistelisin näin.

Ja tietysti 3K-B:n imusarja on tuplakaasarimalli :wink: . Muistaakseni myös hieman isommat kanavat kuin normaalissa imusarjassa?
Corolla KE15 Sprinter "IV" -69 [3K] Kesäkulkine
Corolla KE70 -80 [3K] Jäärata-ajokki
Carina E -93 [4A-FE]
Daihatsu Charmant -83 [4K] Arkiajokki
Caldina GT-T ST215W -97 [3S-GTE] Arkiajokki
Corolla CE70 STW -84 [1C]

Muita autoja yli 20kpl
Avatar
Jansku99
Kultajäsen
 
Viestit: 437
Liittynyt: To Marras 2008 06, 22:56
Paikkakunta: Muuruvesi

Re: K kone yhtäläisyydet???

ViestiKirjoittaja Puolituinen » Su Tammi 2014 19, 20:32

K50 laatikkoa on kahdella kepin paikalla, niin kuin myös K40 laatikkoakin. KE10 corollassa on ainakin tietääkseni ns. etukepillinen laatiiko, etukepillisenä k50 on aika hankala löytää mistään. Lähes kaikki mitä on tarjolla niin on takakepillisiä, senkin saa sopimaan kunhan vain tekee uuden kepin reijän. Kiinnityspalkin pitäis sopia, kunhan käyttää KE10:n omaa palkkia, koska laatikossa oleva kiinnitys piste on samassa kohtaa nelivaihteissa ja viisvaihteissa.

3K-B on tosiaan kahdella kakskurkkuisella kaasarilla, en kanavien koosta uskalla sanoa mitään, mutta blommi kannella olevassa 3K:ssa on ainakin isommat imukanavat.
Toyota Starlet KP62 1,4l 4K-E -81
Toyota Corolla KE70 1,6l 4A-GTE -84
Avatar
Puolituinen
Kultajäsen
 
Viestit: 666
Liittynyt: Ke Elo 2010 25, 11:49
Paikkakunta: Lohja

Re: K kone yhtäläisyydet???

ViestiKirjoittaja KahviPoika95 » Su Tammi 2014 19, 22:47

Niin tosiaan tässä ke10 k40 lootassa on mainittu etukeppillinen versio,varmaan kaikissa ekan sarjan corollissa on paitti toyoglidet erikseen. :)
Meinaatko tällä kiinnityspalkilla sitä joka kannattelee vaihelaatikkoa?Hyvä jos on k40 ja k50 laatikoissa samat kiinnityspisteet.
Niin ja onha tätä 1.1l kootaki saanu tuplilla ja veikkaan että sitä blommi kantta on käytetty näissä tuplakaasutin malleissa elikkä 1.1k koneesta jos puhutaan niin ollu joissakin 68 ja 69 malleissa?
Ja onkoha sitte blommikans ollu yleisin 3k-b versiossa??

Niin ja tosiaan onha näissä K moottoreiden pakosarjoissa tietysti erilähtöä ja muotoa mutta mietin sitte sitä että käykö eri K moottoreiden sarjat millälailla ristiin lähinnä sitä että miten sarja sopii kanteen kiinni?
Sekin vielä kun 1.1k moottorissa imusarja on pakosarjassa kiinni.
Onko samanlainen menetelmä muissa K moottoreissa jotka ohv moottoreita?

Vili
Toyota Corolla KE10 1969
KahviPoika95
 
Viestit: 58
Liittynyt: Ma Kesä 2013 03, 16:44
Paikkakunta: Joensuu

Re: K kone yhtäläisyydet???

ViestiKirjoittaja Puolituinen » Ma Tammi 2014 20, 14:54

Kiinnitys palkilla tosiaan tarkoitetaan sitä mikä kannattelee laatikkoa. Kyllä pitäis kiinnitys pisteet olla samat, ainakin muistaakseni starlettiin laitoin K50 laatikon ihan starletin omalla K40 laatikon palkilla ilman muutoksia, ainoo et uuden kepin reijän jouduin tekee koriin.

Mä en uskalla noista kahdella kaasarilla olevista malleista sanoa mitään. Mutta 3K:ssa tota blommi kantta on ollut 74 asti ja moottorin tyyppi on nimenomaan ollut pelkkä 3K, eli mun käsittääkseni ihan yhdellä kaasarilla ollut. Starlettiakin on ollut 3K-b koneella, mut starletit on ainakin sen verta uudempia että mun mielestä ne on täytyny olla ihan tavallisella pikkureikä kannella.

Kanteen pako- ja imusarja tulee kaikissa K-koneissa samalla tavalla kiinni, paitsi tietysti 3K-r:ssä mutta tälläisen osia et saa vahingossakaan mistään käsiisi :D Ja ne taitaa lähes kaikissa tulla samalla tavalla toisiinsa kiinni, 4K-e:ssä ei tainnu tota imusarjan lämmitystä olla kun se on ruiskuversio.
Toyota Starlet KP62 1,4l 4K-E -81
Toyota Corolla KE70 1,6l 4A-GTE -84
Avatar
Puolituinen
Kultajäsen
 
Viestit: 666
Liittynyt: Ke Elo 2010 25, 11:49
Paikkakunta: Lohja

Re: K kone yhtäläisyydet???

ViestiKirjoittaja KahviPoika95 » Ke Tammi 2014 22, 00:34

Juu selevä!
Mikäs se tää 3K-r on?ikinä kuullukkaan :roll:
Ja tosiaan ruiskut sitte erikseen :D
Onkos K moottoreilla samaa pakoputken halkasijaa vai onko isommissa koneissa hieman isompaa putkea?
Ja mites lähtöjen kanssa?

Käypikös apulaitteet miten ristiin?Esim kiinnostas tietää käypikö näitten uusimpien K moottoreiden laturit 1.1L K moottoriin ja onko mistä vm. lähtien elektronista säädintä vai onko moottori kohtasta tässä tää meno?

Onko vesipumpuilla ja bensapumpuilla hirveetä eroa?Onko missään K moottorisissa autoissa sähköstä pumppua?

Ja sain wikin sivulta sellasen käsityksen että k50 laatikkoa on saatu 2 eri välityksellä,onko näin?
Jos kokemusta kelläkään kummastakin niin kumpi olisi parempi?

Ja ei nyt oikein taida tulla oikeeseen aiheeseen mutta onko näitä takavetoisia vanhempia rolleja saanut ohjaustehostettuina tai muuten paremmalla ohjauksella,oon kuullut apusimpukasta esim.

Tällästä tällä kertaa ja etukätee kiitos niille jotka jaksaavat vastailla!

Vili
Toyota Corolla KE10 1969
KahviPoika95
 
Viestit: 58
Liittynyt: Ma Kesä 2013 03, 16:44
Paikkakunta: Joensuu

Re: K kone yhtäläisyydet???

ViestiKirjoittaja Puolituinen » Ke Tammi 2014 22, 16:10

3K-r oli täysin kilpuri käyttöön suunniteltu, kovin montaa kappaletta niitä ei oo varmaan tehtykään ja mahtaako olla japanin ulkopuolelle eksynyt ainuttakaan. Se oli 16v kannella, kahdella yläpuolisella nokalla ja mekaanisella ruiskulla, ulko muistista siitä tais 160hp irtoa :) Sellasen kun jostain sais :D

Tuskin pakoputken halkasijoissa kauheesti eroa on ollut. Pakosarjaa on vissiin ainakin kahdella eri lähdöllä ja pakosarjan jälkeen olevia putkia taitaa olla useampaa erillaista. Ei muutakuin esim. motonetistä hakemaan erillaisia putken pätkiä ja tekee sellaisen putken kun haluaa :)

Kyllä apulaitteet sopii ristiin. Latureita tais olla eri malleissa eri amppeeri määrällä, oliskohan KE70 corollassa ollut tehokkain. Eiköhän noissa kaikissa K-tyypin koneissa mahtanu olla mekaanisella säätimellä oleva laturi, tarvikkeena on kyllä saatavilla elektronista säädintä joka sopii ihan suoraan paikalleen, mutta ne ei vaan oikein tahdo kestää. Mekaaninen säädin on melkeen parempi. Ainahan tilalle voi sovittaa jonkun muun auton laturin, mulla on starletissa Nissan Sonnyn laturi, jossa itsessään elektroninen säädin.
Startteja on kahta vaihtoehtoa, 4K:ssa ja vissiin 5K:ssa on välitetty startti, pienemmissä tais olla se ihan tavallinen. Nämäkin sopii ristiin.

Vesipumpua on useampaa erillaista, en kyllä tiedä millaisia eroja niissä tarkalleen on. Letkulähdöissä on vissiin jotain eroja ja joissain malleissa flekti on siinä pumpun päässä, kun sit taas joissain sähköinen. Bensapumpuissa tuskin on kauheesti eroja ja eiköhän noi ole yleensä mekaanisella pumpulla ollut, paitsi tietyst se ruisku malli.

Mä olen kuullut sellaista huhua että etukepillisessä olis vähän tiuhempi välitys kun takakepillisessä, mut ei oo varmaa tietoo.

En usko että ohjaustehostinta on takavedoista löytynyt, mutta ei ne sitä tarvitsekaan :) Hammastanko ohjaus on ehkä vähän parempi kuin simpukka ohjaus, et jotkuthan on vissiin hammastankoja laittanut simpukan tilal. Eikös apusimpukalla tarkoiteta sitä joka on simpukka ohjatussa autossa hantin puolella, johon tulee raidetanko varsinaiselta simpukalta ja josta lähtee raidetanko hantin etupyörään.
Toyota Starlet KP62 1,4l 4K-E -81
Toyota Corolla KE70 1,6l 4A-GTE -84
Avatar
Puolituinen
Kultajäsen
 
Viestit: 666
Liittynyt: Ke Elo 2010 25, 11:49
Paikkakunta: Lohja

Re: K kone yhtäläisyydet???

ViestiKirjoittaja Jansku99 » Ke Tammi 2014 22, 18:32

Puolituinen kirjoitti:K50 laatikkoa on kahdella kepin paikalla, niin kuin myös K40 laatikkoakin. KE10 corollassa on ainakin tietääkseni ns. etukepillinen laatiiko, etukepillisenä k50 on aika hankala löytää mistään. Lähes kaikki mitä on tarjolla niin on takakepillisiä, senkin saa sopimaan kunhan vain tekee uuden kepin reijän. Kiinnityspalkin pitäis sopia, kunhan käyttää KE10:n omaa palkkia, koska laatikossa oleva kiinnitys piste on samassa kohtaa nelivaihteissa ja viisvaihteissa.


Miten minä muistelin että kolmella eri kepin paikalla? Noh, todennäköisesti muistan väärin. Itsellä tuohon KE15 Corollaan on joskus isäukko laittanut KE20 Corollan laatikon sen pitkäkeppisen alkuperäisen laatikon tilalle ja taaemmaksi on tehty sitä varten reikä. Kuulemma on kestävämpi.

Takakepillisiä on Suomessa ainakin ollut farkku KE70 Corollassa. Saa tod.näk. mahtumaan KE10 jos muokkaa vaihteistotunnelin takaosaa, en lähtis ihan heti tekemään kun varmaan joudut siirtämään käsijarrukahvaa.

Etukepillisiä taas KP61 Starletissa.

Oikeastaan ero on K50 laatikoiden välillä häntä jossa 5. vaihde sijaitsee, ei niinkään itse vaihteisto. Pitäisi mennä nimittäin aivan suoraan. Ja KE70 farkun hännästä ei käy keppi KP61 häntään, kepissä on KP61 mallin K50 laatikossa päässä kaksi "palloa". K40 vaihteistoon taas ei K50 vaihteiston häntä käy.

Häntien ero:
http://img.photobucket.com/albums/v383/webyosan/MsStarlet/01-3.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v383/webyosan/MsStarlet/18.jpg

Ero KE70 K50 vaihteiston ja KP61 K50 vaihteiston välillä:
http://www.toycrazy.net/tech/comparisonpics/k50comparebot.jpg
http://www.toycrazy.net/tech/comparisonpics/k50compareside.jpg

Eikö ollu kiinnityspalekissa leveysero ja keskellä erilainen kiinnitys? Liekkö muistan taas väärin.


Puolituinen kirjoitti:Joissain malleissa flekti on siinä pumpun päässä, kun sit taas joissain sähköinen.


Ainakin hihnapyörä on erilainen mekaanisella kakslapasella propellilla varustetuissa kun mitä sähköflektisissä.

Puolituinen kirjoitti:Eikös apusimpukalla tarkoiteta sitä joka on simpukka ohjatussa autossa hantin puolella, johon tulee raidetanko varsinaiselta simpukalta ja josta lähtee raidetanko hantin etupyörään.


Juuri näin asia on :wink:
Corolla KE15 Sprinter "IV" -69 [3K] Kesäkulkine
Corolla KE70 -80 [3K] Jäärata-ajokki
Carina E -93 [4A-FE]
Daihatsu Charmant -83 [4K] Arkiajokki
Caldina GT-T ST215W -97 [3S-GTE] Arkiajokki
Corolla CE70 STW -84 [1C]

Muita autoja yli 20kpl
Avatar
Jansku99
Kultajäsen
 
Viestit: 437
Liittynyt: To Marras 2008 06, 22:56
Paikkakunta: Muuruvesi

Re: K kone yhtäläisyydet???

ViestiKirjoittaja kyyry » Ke Tammi 2014 22, 18:55

Puolituinen kirjoitti:3K-r oli täysin kilpuri käyttöön suunniteltu, kovin montaa kappaletta niitä ei oo varmaan tehtykään ja mahtaako olla japanin ulkopuolelle eksynyt ainuttakaan. Se oli 16v kannella, kahdella yläpuolisella nokalla ja mekaanisella ruiskulla, ulko muistista siitä tais 160hp irtoa :) Sellasen kun jostain sais :D


http://retroscenemag.com/post/Toms-3K-R-Engine.aspx

tommonen moottori :wink:
corolla SE70 2,0 16valve
corolla TE20 R/F
corolla SE80 2,0 16valve
mazda 323 F jokkis
vw caravelle T4 TDI
kansien kairausta, moottorien säätöjä, tehonmittauksia
Avatar
kyyry
Kultajäsen
 
Viestit: 1250
Liittynyt: To Syys 2006 28, 23:15
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: K kone yhtäläisyydet???

ViestiKirjoittaja Jansku99 » Ke Tammi 2014 22, 19:20

kyyry kirjoitti:
Puolituinen kirjoitti:3K-r oli täysin kilpuri käyttöön suunniteltu, kovin montaa kappaletta niitä ei oo varmaan tehtykään ja mahtaako olla japanin ulkopuolelle eksynyt ainuttakaan. Se oli 16v kannella, kahdella yläpuolisella nokalla ja mekaanisella ruiskulla, ulko muistista siitä tais 160hp irtoa :) Sellasen kun jostain sais :D


http://retroscenemag.com/post/Toms-3K-R-Engine.aspx

tommonen moottori :wink:

Mahtaa olla melkosen kallis motti nykypäivänä kun noin vähän tehty. Vanhoilla osilla uudet muotit ja uustuotantoa KIITOS! OIs nimittäin paikka tuollaselle :wink:
Corolla KE15 Sprinter "IV" -69 [3K] Kesäkulkine
Corolla KE70 -80 [3K] Jäärata-ajokki
Carina E -93 [4A-FE]
Daihatsu Charmant -83 [4K] Arkiajokki
Caldina GT-T ST215W -97 [3S-GTE] Arkiajokki
Corolla CE70 STW -84 [1C]

Muita autoja yli 20kpl
Avatar
Jansku99
Kultajäsen
 
Viestit: 437
Liittynyt: To Marras 2008 06, 22:56
Paikkakunta: Muuruvesi

Re: K kone yhtäläisyydet???

ViestiKirjoittaja KahviPoika95 » Ke Tammi 2014 22, 23:18

Hahah hyvä idea jansku :D Olishan tommone motti aika herkkua 8)
Toyota Corolla KE10 1969
KahviPoika95
 
Viestit: 58
Liittynyt: Ma Kesä 2013 03, 16:44
Paikkakunta: Joensuu

Re: K kone yhtäläisyydet???

ViestiKirjoittaja Puolituinen » To Tammi 2014 23, 18:51

Saatan minäkin olla väärässä Jansku ton laatikon suhteen :D Mä en vaan oo tietonen että niitä olis muutakan kahdella kepin paikalla ja mä väittäisin että toi kiinnitys piste on samassa kohtaa. Mä starlettiin laitoin KE70 corollan K50 laatikon, mulla oli vaan kaks noita palkkeja. Toinen on edelleen starletin omassa K40 laatikossa kiinni ja toisella laitoin ton K50 laatikon paikalleen, mutta kyllä ne kummatkin mielestäni samanlaisia oli :)

Kyllä mullekin kelpais starletin keulallle toi 3K-r :D saattais katsastusmies vähän aikaa raapia päätään :)
Toyota Starlet KP62 1,4l 4K-E -81
Toyota Corolla KE70 1,6l 4A-GTE -84
Avatar
Puolituinen
Kultajäsen
 
Viestit: 666
Liittynyt: Ke Elo 2010 25, 11:49
Paikkakunta: Lohja

Re: K kone yhtäläisyydet???

ViestiKirjoittaja pienari » To Tammi 2014 23, 19:07

k40 orig ke20 --> tilalle k50 ke70 farkusta.

Kannatinpalkkia piti muokata alaspäin ehkä 5cm ja pikkasen leikellä peltiä kun keppi tuli takemmas..
Bensan kulutus laski ~2l / 100km.

Näin siis vuonna -98.
KE-20 -74 (projekti),KE-20 -75 (varaosa),TA-12 pari kpl projekteja,CM-20 -85 1C diesel (ei rekisterissä),CE-70 -83 2C diesel 4d (ei rekisterissä),AE-82 -87 4A (varaosa),CT-190 -93 2C (varaosa),AE-101 -95 4A-FE,AT-190 -96 4A-FE,CDT-220L varaosa,CDT-220L .
pienari
Kultajäsen
 
Viestit: 896
Liittynyt: La Helmi 2009 21, 18:51
Paikkakunta: Haapavesi

Re: K kone yhtäläisyydet???

ViestiKirjoittaja KahviPoika95 » Pe Tammi 2014 24, 01:12

Laitotkos pienari jotai välipalaa runkon ja ton kiinnityspalkin väliin vai joutuko sitä eriksee muokata sitä palkkia?
Tosiaan kiitettävästi laskisi tuo kulutus! :o
Toyota Corolla KE10 1969
KahviPoika95
 
Viestit: 58
Liittynyt: Ma Kesä 2013 03, 16:44
Paikkakunta: Joensuu

Re: K kone yhtäläisyydet???

ViestiKirjoittaja Puolituinen » Pe Tammi 2014 24, 20:09

Anteeks vaan kauhiast, olin väärässä :oops: Katselin noita Janskun kuvia ja omia kuvia, ni hännässä toi kiinnityspiste onkin erillainen takakepillisessä kuin etukepillisessä. Tarkkaan kun tutkisin omia kuvia jotka olin ottanut siitä K50 laatikosta ni tajusin että siihen oli tehty sellanen sovite rauta laatikon ja kumityynyn väliin. Eli mulla sopii ton raudan ansiosta starletin oma palkki sekä kumityyny. En vain hoksannut sitä silloon kun sen laatikon starlettiin laitoin, koska se rauta sekä kumityyny oli siinä valmiina. Toi mun laatikko kun oli jo aikasemminkin ollut starletissa, vaikka corollasta alkujaan onkin.

Mutta nyt jos en kauheesti valhettele niin eikös siihen pitäis etukepillisen K50 laatikon mennä ihan heittämällä, takakepilliselle täytyy tehdä uus kepin reikä ja sit mulkata tota kiinnitystä. En sit tiedä kumpi on helpompi, mulkata sitä palkkia vai tehdä sellanen sovite rauta kun mullakin.
Toyota Starlet KP62 1,4l 4K-E -81
Toyota Corolla KE70 1,6l 4A-GTE -84
Avatar
Puolituinen
Kultajäsen
 
Viestit: 666
Liittynyt: Ke Elo 2010 25, 11:49
Paikkakunta: Lohja

Re: K kone yhtäläisyydet???

ViestiKirjoittaja AnssiKoljonen » La Tammi 2014 25, 09:38

Ite kun aikanaan laitoin ke20 4k:oon, ni koneenkorvat piti ottaa 3k:sta!
Etukeppi K50 siihen jatkoksi, sekä ke20 oma kartaani!
Senkun vaan naputteli paikalleen!
Toyota carina Ta-12 3T-TE tulossa
Avatar
AnssiKoljonen
 
Viestit: 129
Liittynyt: La Tammi 2011 22, 15:28
Paikkakunta: Hyvinkää/Karijoki/Mikkeli

Edellinen

Paluu Moottori- ja voimansiirto

Paikallaolijat

Rekisteröityneet käyttäjät: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä

cron