"Bio"polttoaineet vanhoissa moottoreissa?

Re: "Bio"polttoaineet vanhoissa moottoreissa?

ViestiKirjoittaja J-M Kujala » To Syys 2011 01, 23:02

toyopet kirjoitti:traktoria. :D


käy vanhat tälläiset myös lämpimällä jätärillä :mrgreen: varsinkin jos naftaa tilkka seas ohintimena + tippa pensuunia :mrgreen:
Toyota Celica TA-22
Toyota IQ
Lexus IS250
J-M Kujala
 
Viestit: 741
Liittynyt: To Huhti 2008 24, 18:24
Paikkakunta: Vaasa

Re: "Bio"polttoaineet vanhoissa moottoreissa?

ViestiKirjoittaja HighCast » Pe Syys 2011 02, 02:02

JM, kerro sit uskallatko Camryn laittaa kulkemaan tolla RE-kasiviitosella. jos sää ni kyl mäkin sit. Mut ei oo prio1 kun vuotuiset kilsat on kuitenkin mulla niin olemattomat - ainakin toistaiseksi.

Jos ei olis niin tolkuttoman laiska, hankkisin taloon kakkoskulkineeks just jonkin folkkarikoneisen etukammioturbodiiselivolvon tai satakaksnelkkukorisen mersun..sit olis halpaa ajoa. En tunne ketään henkilöautoilijaa, jolle olis Tampereen seudulla tehty tullitarkastus polttoaineen osalta..

Leimalle ajaa tankin kuivaks ja lorottaa muutaman litran naftaa ja taas sen jälkeen tankin täydeltä nakkiöljyä. :mrgreen:
Ei yhtään Toyotaa enää taloudessa :shock:
HighCast
Kultajäsen
 
Viestit: 766
Liittynyt: Su Kesä 2008 15, 13:24

Re: "Bio"polttoaineet vanhoissa moottoreissa?

ViestiKirjoittaja J-M Kujala » Pe Syys 2011 02, 12:30

Camry tarrtis isommat suuttimet toimiakseen. Sit säädettävä paineenmsäädin ni riittää, uskallan kyllä, mut en näe tarpeelliseksi, on niin vähillä ajoillakin.

Briggs sttattoni ruohonleikkuri kyllä pelaa nätisti, mut Se kävi valmiiks paksulla, eli nyt pelaa paremmin. Vaasassa kun saa jo useasta paikasta viinaa tankkiin.
Toyota Celica TA-22
Toyota IQ
Lexus IS250
J-M Kujala
 
Viestit: 741
Liittynyt: To Huhti 2008 24, 18:24
Paikkakunta: Vaasa

Re: "Bio"polttoaineet vanhoissa moottoreissa?

ViestiKirjoittaja pienari » Su Syys 2011 04, 20:47

Juu.. saapi sitä täältäkin päin. :)
Velipoikakin oli kokeillu 24 kantti turbo volvoon E85:sta ja sano että pikkasen muuttu lambda arvo mutta ajossa ei huomannu eroa.
Aiko kokeilla muuttaa megan säätöjä.
KE-20 -74 (projekti),KE-20 -75 (varaosa),TA-12 pari kpl projekteja,CM-20 -85 1C diesel (ei rekisterissä),CE-70 -83 2C diesel 4d (ei rekisterissä),AE-82 -87 4A (varaosa),CT-190 -93 2C (varaosa),AE-101 -95 4A-FE,AT-190 -96 4A-FE,CDT-220L varaosa,CDT-220L .
pienari
Kultajäsen
 
Viestit: 896
Liittynyt: La Helmi 2009 21, 18:51
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Bio"polttoaineet vanhoissa moottoreissa?

ViestiKirjoittaja J-M Kujala » Su Syys 2011 04, 22:03

pienari kirjoitti:Juu.. saapi sitä täältäkin päin. :)
Velipoikakin oli kokeillu 24 kantti turbo volvoon E85:sta ja sano että pikkasen muuttu lambda arvo mutta ajossa ei huomannu eroa.
Aiko kokeilla muuttaa megan säätöjä.


ai pikkasen muuttuu, ilman lambda korjausta ei kyllä ees välttämättä käy :mrgreen:
Toyota Celica TA-22
Toyota IQ
Lexus IS250
J-M Kujala
 
Viestit: 741
Liittynyt: To Huhti 2008 24, 18:24
Paikkakunta: Vaasa

Re: "Bio"polttoaineet vanhoissa moottoreissa?

ViestiKirjoittaja pienari » Su Syys 2011 04, 23:49

On se megassa päällä . ;)
KE-20 -74 (projekti),KE-20 -75 (varaosa),TA-12 pari kpl projekteja,CM-20 -85 1C diesel (ei rekisterissä),CE-70 -83 2C diesel 4d (ei rekisterissä),AE-82 -87 4A (varaosa),CT-190 -93 2C (varaosa),AE-101 -95 4A-FE,AT-190 -96 4A-FE,CDT-220L varaosa,CDT-220L .
pienari
Kultajäsen
 
Viestit: 896
Liittynyt: La Helmi 2009 21, 18:51
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Bio"polttoaineet vanhoissa moottoreissa?

ViestiKirjoittaja JPV » La Syys 2018 01, 01:17

J-M Kujala kirjoitti:~+5% tuli viritettyyn T koneeseen ihan samalla sytkälläsäädöllä, pensakarttakin oli sama, VAIN pensanpaineella tehtiin korjaus noin 3 bar sinne 6 kilon nurkille nostettu vain. dynolla ero mittaus bensalla ja sit vaihto etanolille. sytkän säätö ei tuonut mitään.

sytkä ei tuo lisää heppoja JOS ei o nakutusrajoitteinen kone, eli karkeasti tuon verta tulee vaparis lisää kautta koko alueen. 184 hp koneessa ~+5% jo huomaa, varsinkin kun suurin nousu oli vääntöalueella ~10 hp !!

vakio sytkävehkeet kyllä hyytyi yläkierroksilla ja rajoitti hieman, pikkasen liika laihalle piti laittaa et jakso kipinöidä :mrgreen:

sen verta huomas, et käy hienosti, ja kärsii paremmin laihaa ettei niin aivastele, mut äkkikuoleman saa helpommin, sama paksulla, äkkikuolema tulee, muuten melko tunnoton seokseen vedon suhteen jos vertaa pensaan. haisee aivan kossulle ko laittaa kylmänä käyntiin, ja jokseenkin joku pullataikinan hiivan haju siinä samassa. :mrgreen: osien pesuun paljon parempaa ja halvempaa ku pensa :mrgreen:

itelle tulee kyllä E85 vermeet eli flex tai Bi fuel stydeemit carinaan 8)

kaasupohjas kulutus rahallisesti suurempi ku pensalla, maantiellä ehkä halvemmalla, seka ajossa, jos ei säädöt just kohillaan (riittävän hoikalla) ni vie enämpi. maantiellä varsinkin labdan kanssa pelaa uskomattoman hoikalla lambda arvolla jos pensaan vertaa. ja tässä siis vain mun kokemus ja kokeilut :mrgreen:


Saitko Kujala minkälaisia kokemuksia T-koneessa tuosta e85?
Taidan lähteä itsekin juottamaan viinaa moottorillenikin :-)
JPV
 
Viestit: 96
Liittynyt: Pe Huhti 2017 14, 12:21
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: "Bio"polttoaineet vanhoissa moottoreissa?

ViestiKirjoittaja J-M Kujala » La Syys 2018 01, 10:54

Keskialue vääntö on parempi suuremman palamisnopeuden takia, palotilan muodon takia tuo saattaa olla se auttava tekijä. Muuten niin ja näin, ei tullu ikinä laitettua flexfuel kaluja ku vihasin sitä pakokaasun hajua re85sella, tars melki olla katti :mrgreen:
Toyota Celica TA-22
Toyota IQ
Lexus IS250
J-M Kujala
 
Viestit: 741
Liittynyt: To Huhti 2008 24, 18:24
Paikkakunta: Vaasa

Re: "Bio"polttoaineet vanhoissa moottoreissa?

ViestiKirjoittaja JPV » La Syys 2018 01, 12:57

Ruttuja voinee laittaa reippaasti jos ajelee viinalla?
Onko tuosta kellään kokemuksia?

Nykyään tuota litkua saa joka asemalta, ja valtio kustantaa osa ruiskutus järjestelmästä:
https://www.trafi.fi/oleedellakavija/ka ... muuntotuki
niin vähän houkuttelisi kokeilla :-D
JPV
 
Viestit: 96
Liittynyt: Pe Huhti 2017 14, 12:21
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: "Bio"polttoaineet vanhoissa moottoreissa?

ViestiKirjoittaja J-M Kujala » Ma Syys 2018 03, 17:02

Voi nostaa, mut en tiä onko sit erikseen tehtynä niin hyötyä, sillä estää ainakin bensaan palaamisen.

Tuo muuntotuki on vähän typerä, no jos alkuperäiseen ruiskuun ni ok, mutta esim jälkiasennusruiskulle ja kesäkäyttöön pakotetaan lohkarin asennus ja pajalla asennettu boksi, hiukan jäänyt nää vanhat tulkinnan ulkopuolelle..
Toyota Celica TA-22
Toyota IQ
Lexus IS250
J-M Kujala
 
Viestit: 741
Liittynyt: To Huhti 2008 24, 18:24
Paikkakunta: Vaasa

Re: "Bio"polttoaineet vanhoissa moottoreissa?

ViestiKirjoittaja JPV » Ti Syys 2018 04, 06:53

Jaa? No lohkarit on poistettu kaikista lohkoista kun on niin rumia. :-D
Ja itseasennetutko ei kelpaa? Onko ihan käytännön kokemuksia?

Sittenhän tuokin saa jäädä jos siitä ei mitään hyötyä ole...
JPV
 
Viestit: 96
Liittynyt: Pe Huhti 2017 14, 12:21
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: "Bio"polttoaineet vanhoissa moottoreissa?

ViestiKirjoittaja J-M Kujala » Ke Syys 2018 05, 09:39

JPV kirjoitti:Jaa? No lohkarit on poistettu kaikista lohkoista kun on niin rumia. :-D
Ja itseasennetutko ei kelpaa? Onko ihan käytännön kokemuksia?

Sittenhän tuokin saa jäädä jos siitä ei mitään hyötyä ole...


Lue ne pykälät re85 muuntamisesta.. plokilämmitin oli listalla ja virallisesti asennettu boksi.

Mutta tuo boksi on hiukan tulkinnanvarainen mun mielestä, ainakin pre 1978 autoihin, mistä päästöjä ei mitata.
Trafilta kantsii kysyä, voipi toki olla et tuki ja flex käyttöön vaativat silti boksin.

Mutta tuon joutunee vanhimpien osalta kysymään Trafilta.
Toyota Celica TA-22
Toyota IQ
Lexus IS250
J-M Kujala
 
Viestit: 741
Liittynyt: To Huhti 2008 24, 18:24
Paikkakunta: Vaasa

Re: "Bio"polttoaineet vanhoissa moottoreissa?

ViestiKirjoittaja JPV » La Syys 2018 08, 09:17

J-M Kujala kirjoitti:Lue ne pykälät re85 muuntamisesta.. plokilämmitin oli listalla ja virallisesti asennettu boksi.


Pykälässä lukee tosiaan noin, mutta se taisi olla vuodelta 2002, en tiedä onko päivittynyt, en jaksanut ettiä...

Kysyin konttorilta, mitä mieltä ovat 75 corollan muutoskatsastuksesta E85 itse asennetun megasquirtin-ohjaamana
Kuulemma ok, kunhan teho ei nouse huomattavasti ja toimii :-D

Tuen hakupapereissa ei kysellä muuta kun muutossarjasta vapaamuotoisesti.
jos papereissa lukee E85, ei trafi tiedä mitä siellä autossa on kunhan ei hölmöile hakemuksessa :-D

tiedän yhden 76 mallin kaasarivolvon, jossa mega ja saanut tuen tänävuonna.
Mahdollista on, mutta voi olla tuurista ja konttorista kiinni nämäkin?
JPV
 
Viestit: 96
Liittynyt: Pe Huhti 2017 14, 12:21
Paikkakunta: Jyväskylä

Edellinen

Paluu Moottori- ja voimansiirto

Paikallaolijat

Rekisteröityneet käyttäjät: Google [Bot]