Corolla KE20 -77 "pirtsakan vihreä"

Projekteista juttua, kuvia yms. Tähän kansioon vm -78 ja sitä vanhemmat
Alueen säännöt
Vuosimalli raja tähän kansioon on sitten -78
Ennen kuin teet uuden aiheen niin lue tämä

Re: Corolla KE20 -77 "pirtsakan vihreä"

ViestiKirjoittaja Teemutus » Ke Marras 2017 29, 12:31

Homma etenee. Ylimääräinen kone purettu atomeiksi. Konehuoneesta nostettu rakennettava kone pukille. Männiksi tulee nuo alkuperäiset D-kuppiset männät (16cc palotila) ja kanneksi tuo laskettu kansi (15cc palotila). Näillä pitäisi puristussuhteen olla n. 9,6:1. Mäntiin uudet renkaat ja sitten pitäisi olla vähintään hyvä.
Kuva
Kuva
Kuva

Aloin siistimään imusarjaa ja kantta hieman ajankuluksi. Imusarjasta jyrsin valusaumat kanavista pois, sekä mätsäsin imusarjasta kaasarin kurkkujen reiät ja pyöristin sisäpuolen reunan. Kannesta aloin myös poistelemaan valusaumoja kanavista ja palotiloista jyrsin venttiilien takaa nuo valumuotin ja koneistusreiän väliset pykälät pois. Samalla hitusen verran tilaa venttiilin taakse, jotta muoto pysyisi jatkuvana. Yhden palotilan kiillotuksen kerkesin aloittaa, mutta Dremelin pää ei kestänyt edes sen loppuun asti. Jatketaan lisää myöhemmin...
Kuva
Kuva
Kuva

Tilailin Moposportista 4-2-1 peltisarjan sekä Kentcamsin venttiilinjouset. Täytyy vielä koittaa hieman mätsäillä kannen reikiä pakosarjaan ja imusarjaan. Hyväkuntoisia nokkia löytyy nyt kaksin kappalein, joten toisen niistä vien hiottavaksi. Ajatuksena olisi n.260-270 asteinen keppi 10mm venttiilin nostolla. Kaasariksi tosiaan tulee uusi Kiinankopio-Aisani isommilla suuttimilla, kun on perusvarma halpa vaihtoehto näin alkuun.

Vauhtipyörä tekisi mieli vaihtaa keveämpään nyt samalla, mutta en tiedä uskaltaako tuosta vakiosta alkaa sorvauttamaan yhtään pois? Pelottaa ajatus pommista jalkojen vieressä...
Teemutus
 
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Kesä 2017 20, 08:53

Re: Corolla KE20 -77 "pirtsakan vihreä"

ViestiKirjoittaja Teemutus » Pe Joulu 2017 01, 09:04

Nyt täytyy sanoa, että näyttää olevan joka ilta seikkailua, kun jonkun klopin tekeleitä purkaa. Yllätyksiä tulee yllätysten perään ja kaikkea ei voi järki ymmärtää. Hyvin pitkälti on koneeseen vaihdettu kaikki uutta ja puuhasteltu on näköjään yhtä sun toista, mutta perusasiat on unohtunu, taikka sitten edellisellä kaverilla on muuttunut suunnitelmat ADHD-tyyliin.

Nuo kummallisen näköiset männät osoittautui ihan 4K:n kuppimänniksi numerolla -13022. Päätetty vaan sorvata se 3,5mm laesta pois (syystä että?)... Kanget oli vakiot, mutta kiilloteltu vähän sinne päin. Lohko on päätetty maalata, ku osat on jo kasattu (???). Tästä syystä kampura maalissa ja kangen kaulat myös. Öljysihdissä oli lohjennutta maalia erittäin paljon. Kaikki laakerit on pilalla (vaikka näyttää olevan uusittu) ja kampuran kauloissa kunnon naarmut. Kuvat puhukoot puolestaan.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Onneksi tuli siis hankittua tuo räpeltämätön lievästi ruosteinen kone. Siinä oli huomattavasti parempi kampura, jota meinasin käyttää. Männänrenkaat 1,5x1,5x4 setteinä on kiven alla, joten päädyin tilaamaan maailmalta uudet D-kuppi männät renkaineen ja tappeineen halvalla. Venttiilit löytyi myös halvalla maailmalta, tosin 2kpl pakovenoja jäi uupumaan. Vanhoista pakovenoista toki löytyy 2 hyväkuntoista vielä, joten ei haitannut.
Nyt täytyy suorittaa vielä henkinen taistelu, että otanko tuon ylimääräisen koneen lohkon käyttöön, kun poraus näytti paremmalta siinä. On vaan helvetillinen työmaa saada puhtaaksi ja vesikanavista ruosteettomaksi.

Voi muuten olla hieman erilainen auto ensi kesänä ajaa. Ihan jo ottaa huomioon puristussuhteen nouseminen sieltä 7,9:1 -> 9,6:1. Nyt saa hetkeksi tauota moottorin kanssa puuhasteleminen satunnaisia osien putsailuhommia lukuunottamatta. Seuraavaksi sisustan kimppuun ja kasaamaan se uusilla äänieristyksillä yms. Eilen jo aloitin eristämällä takapyöränkotelon takapenkille tulevan osuuden, kun siinä ei ollut mitään verhoilua aiemmin. Saa luvan kelvata tuolla eristeen pinnalla ihan verhoilupuolestakin :)
Kuva
Teemutus
 
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Kesä 2017 20, 08:53

Re: Corolla KE20 -77 "pirtsakan vihreä"

ViestiKirjoittaja Teemutus » To Joulu 2017 07, 09:36

Aloin tutkiskelemaan noita Aisanin kaasareita, joita löytyy nyt 2kpl käytettyinä. Toinen on mekaanisella toisiokurkulla ja toinen taas alipainekellolla toimiva. Yllätyksenä tuo alipainekellokaasari on toisiokurkultaan 32mm, kun taas mekaanisessa molemmat kurkut 28mm.
Kuva

Mekaanisen suuttimet:
Pääsuuttimet - primääri 105, toisio 168
Tyhjäkäyntisuutin 50
Power valve 60

Alipaineversion suuttimet:
Pääsuuttimet - primääri 116, toisio 156
Tyhjäkäynti 51
Power valve 47

Purin nämä molemmat palasiksi ja vaikuttaisi siltä, että pitkälti saa yhdisteltyä eri versoiden runko-osia keskenään. Tarkoituksena on tilata uusi kiina-Aisani (28/28 kurkuilla ja mekaanisella toisiolla näyttää löytyvän pelkästään) ja rakentaa käyttöön tuleva kaasari käyttäen tuota 28/32 ala- ja keskirunkoa. Uudesta kaasarista kansiosa, läpät, läppäakselit ja vivusto sekä muut hyväkuntoiset osat ja tiivisteet. Näihin sitten suuttimiksi 116/168 ja tyhjäkäynti 51 ja power valve tuo 60. Solenoidi ja tuo tyhjäkäyntikompensaattori istuu sitten mukavasti tuohon kansiosaan, ja loput tuon alipainehässäkkäkaasarin alipaineosat voi jättää pois ja tulpata. Ainut mitä ei saa tuohon isoon toisioventuriin on se painolla toimiva virtausnopeuslautanen... Auto kuitenkin pelitti jopa se lautanen lukittuna auki-asentoon, joten tuskin haittaa, jos jättää koko härpäkkeen pois?
Teemutus
 
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Kesä 2017 20, 08:53

Re: Corolla KE20 -77 "pirtsakan vihreä"

ViestiKirjoittaja Teemutus » Ma Joulu 2017 11, 14:18

Elikkäs, taas ollaan jännän äärellä... Rintakari hioo nokan ~270 asteilla ja 7,1mm nokan nostolla. Sanoi vain, että tarvisi olla 11:1 puristukset tuon nokan kanssa. Tällä hetkellä mennään siellä 10:1 huonommalla puolella D-kuppi männillä ja valmiiksi lasketulla kannella ja 1.4mm pahvilla.
Kannen laskemisesta ei Rintakari innostunut, kun sanoi olevan niin matala jo valmiiksi, että ottaa pian pusua männät ja venttiilit. Lohkon tason laskua pohdiskeltiin tuossa, mutta itse näen saman ongelman kyllä siinäkin? 0,5mm jos saisi männät lohkon tason yläpuolelle, niin oltaisiin siellä 10.5-11:1 alueella. Onkohan tässä jotain suurta riskiä? Laskeskelemalla ala-asteen matematiikkaa saadaan 0,9mm männän laen ja kannen väliin kylmänä...

Kuulostaa melkoisen kovalta ruttuvaatimukselta tuollaselle katunokalle, mutta eiköhän tuo pitkän linjan ammattimies tiedä parhaiten...
Teemutus
 
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Kesä 2017 20, 08:53

Re: Corolla KE20 -77 "pirtsakan vihreä"

ViestiKirjoittaja kyyry » Ma Joulu 2017 11, 17:18

dynaaminen puristussuhde on sitte se todellinen joka alkaa siittä ku imuventiili menee kiinni.
corolla SE70 2,0 16valve
corolla TE20 R/F
corolla SE80 2,0 16valve
mazda 323 F jokkis
vw caravelle T4 TDI
kansien kairausta, moottorien säätöjä, tehonmittauksia
Avatar
kyyry
Kultajäsen
 
Viestit: 1254
Liittynyt: To Syys 2006 28, 23:15
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Corolla KE20 -77 "pirtsakan vihreä"

ViestiKirjoittaja Teemutus » Ti Joulu 2017 12, 08:00

Juu dynaaminen puristussuhde on kyllä selvä asia, mutta riippuvainen kuitenkin staattisesta puristussuhteesta, jollon on helpompi puhua ja vertailla staattista, ainakin kun ei tiedä vielä tarkkoja nokan speksejä.

Kaverin entinen kartturoima starletti oli 0,4mm männät yli lohkon, joten ainakin esimerkkejä löytyy tästä... Täytynee palaveerata tänään hiomolla ja päättää miten paljon lohkoa lasketaan. Kannesta ehkä lähtisi vielä pieni siivu, kun tulpanreikiin on pieni vara vielä. Koitetaan nostaa staattinen puristussuhde niin korkeaksi, kuin noilla kamoilla onnistuu, ja se olkoon sitten hyvä...
Teemutus
 
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Kesä 2017 20, 08:53

Re: Corolla KE20 -77 "pirtsakan vihreä"

ViestiKirjoittaja Teemutus » Ke Joulu 2017 13, 08:22

Romut ovat nyt Lapualla hoidossa. Lohkosta otetaan siivua, jotta männän laki tulee 0,3mm yli tasosta. Kannesta 0,5mm pois, jolloin palotila on ~13-13,5cc. Paljerako jää 1,4mm kannentiivisteellä 1,1mm:iin, jonka pitäisi olla vielä ihan hyvä. Puristussuhde 10.6-10.8:1 riippuen vähän mittatarkkuudesta.

Täytyy vielä tarkistaa uudet tulpat kanteen ennen kannen paikalleen laittoa, ettei tule riskiä osumasta. Uusiksi tulpiksi tilasin tähän oikeasti kuuluvat erittäin pitkällä elektrodilla olevat. Jännä että molemmissa moottoreissa ollut nuo lyhyet tasapäämäntäversion tulpat purettaessa, mutta tarkemmin tutkimalla selvisi, että näissä D-kupillisissa kuuluu olla sillä jäätävän pitkällä elektrodilla justiinsa tuon palotilan takia.

Jännä kyllä nähdä keväällä miten tuo moottori muuttuu..

Vanha setuppi:
-Vakio nokka (~245 astetta, 8,5mm nostoa venttiililtä)
-Puristussuhde 7,8:1
-Paljerako 4,5mm
-Kansi vakio laskemista lukuunottamatta
-Vakio vauhtipyörä
-Vanha uupunut sisältä paskainen 28/28 Aisani isoilla suuttimilla
-Kulutus 10,5-13l/100km (alle kympin en päässyt minkäänlaisessa ajossa, ei maantieajossakaan...)

Uusi setuppi
-Hiottu nokka (270 astetta, 10,5mm nostoa venttiililtä)
-Puristussuhde 10,8:1
-Paljerako 1,1mm
-Kannesta siistitty kanavat ja palotilat, kohdistettu imusarjaan, laskettu entisestään.
-Vauhtipyörä kevennetty >2kg
-Uusi kiinankopio Aisani 28/32mm kurkuilla, isommilla ventureilla ja isoilla suuttimilla.
-Imusarjaa jyrsitty/siistitty kanavista ja kohdistettu kaasariin myös
-Peltisarja 4-2-1 mallia Moposport (sopivan maltilliset putkikoot)
-Hoonatut sylinterit, uudet männät ja renkaat, kaikki laakerit yms. uutta.
-Osat tasapainotettu
Teemutus
 
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Kesä 2017 20, 08:53

Re: Corolla KE20 -77 "pirtsakan vihreä"

ViestiKirjoittaja Teemutus » To Joulu 2017 21, 14:29

Tiivisteet tuli tehtailtua itse säästömielessä, kun tuota kiinanihmekaasaria purkaessa repesi tiivisteet heti.
Kuva

Nyt olisi polttoainepuoli ja imusarja valmiina. Imusarjasta jyrsitty nuo kiinnikkeet samalle tasolle pakosarjan kanssa, eli kiristyy molemmat kanteen kiinni. Samoin jyrsitty pakosarjaa ja imusarjaa, jotta sopivat edes olemaan toistensa kavereina.
Kuva

Kiilloteltu ja puhdisteltu venakoppa valmiiksi. Vielä vaatii uuden vahauksen, kun ehti jo sotkeentua tuossa touhutessa.
Kuva

Niin joo, tänään hakemaan toisia Mangelsseja kolmiorei-illä ja RST-kehillä. Niihin uusi musta maalipinta päälle ja keväällä tuoreet kumit kiepsauttamaan vanteille.
Teemutus
 
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Kesä 2017 20, 08:53

Re: Corolla KE20 -77 "pirtsakan vihreä"

ViestiKirjoittaja KOIKKA » To Joulu 2017 21, 18:48

Sexyn värinen imusarja 8)
Corolla KE-20 -76 kesäkäyttö
Starlet KP-61 -84 ympärivuotiseen käyttöön
Avatar
KOIKKA
Kultajäsen
 
Viestit: 304
Liittynyt: To Syys 2009 10, 21:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Corolla KE20 -77 "pirtsakan vihreä"

ViestiKirjoittaja Teemutus » Pe Joulu 2017 22, 08:50

Sattui olemaan purkki oranssia tallissa ylimääräisenä, ja kun kerta lohkokin on jo oranssi :roll:

Alkaa loppua tekeminen kesken, joten varmaan pakko maalailla taas ajankuluksi mm. vaihteiston tukipalkki ja jotain muita paikkoja. Vanteet mallailin eilen pikaisesti ja kiillottelin nuo lipat. Nyt joulun pyhinä jos hioisi vanteet ja maalaisi uusiksi. Suunnitelmana on kiiltävä musta päävärinä, mutta vanteen taka/sisäpuoli metallihohtopunaisella, jotta ehkä vähän kajastaa noista kolmiorei-istä punaista läpi (kunnes jarrupöly ja paska mustaa ne :D) Mennää nyt näillä 13" vanteilla, kun renkaat on halpaa kuin makkara.
Kuva
Teemutus
 
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Kesä 2017 20, 08:53

Re: Corolla KE20 -77 "pirtsakan vihreä"

ViestiKirjoittaja Teemutus » Ti Joulu 2017 26, 15:56

Joulu käytetty hyödyksi ja vanteet maalattu valmiiksi sekä pakosarja kääritty Thermo-tecillä...
Kuva
Kuva
Kuva
Teemutus
 
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Kesä 2017 20, 08:53

Re: Corolla KE20 -77 "pirtsakan vihreä"

ViestiKirjoittaja Puolituinen » Ti Joulu 2017 26, 18:50

Ota kääreet pois pakosarjasta, menee kääreiden kanssa pakosarja vain pilalle, näin yhden sarjan pilanneena.. Jos jotain lämmön eristystä haluaa ni askartelee vain pellin imusarjan ja pakosarjan väliin.
Toyota Starlet KP62 1,4l 4K-E -81
Toyota Corolla KE70 1,6l 4A-GTE -84
Avatar
Puolituinen
Kultajäsen
 
Viestit: 680
Liittynyt: Ke Elo 2010 25, 11:49
Paikkakunta: Lohja

Re: Corolla KE20 -77 "pirtsakan vihreä"

ViestiKirjoittaja Teemutus » Pe Joulu 2017 29, 20:56

Tästä on niin montaa mielipidettä ja kokemusta, että suhtautuminen on suhteellisen ristiriitaista. Autohan tulee vain kesäkäyttöön ja lähinnä kuivilla keleillä ajamista satunnaisia yllättäviä sateita lukuunottamatta. Itse olen valmis tekemään empiiristä tutkimusta tämän parissa, ja katsotaan mitä pakosarjalle tapahtuu kääreen sisällä näillä lähtökohdilla. Oma näkemys on, että kosteus yms. tuhoaa tuon kääreen sisällä kyllä, kun se siellä muhii. Prätkässä oli mudan ja kosteuden kyllästämä Thermo-teci, eikä sarja kyllä ollut pintaruostetta pahemmassa kunnossa. Pois piti ottaa, kun lehdet yms. alkoi kytemään ajaessa enskaa :D

Projektin osalta ei ole kummoisia tapahtunut. Vanhat vanteet heitetty rosteri-kehien kera kiinni 5mm spacereiden kanssa. Aika maksimi paksuus, että noilla pinnapulteilla uskaltaa ruuvata kiinni. Öljyä tai jarrunestettä oli tippunut vanteen kehälle takana, onko tuolla perässä navan paikkeilla joku stefa? Oliskohan vasta vaihdetut peräöljyt sieltä tihkumassa? Itselle vielä tuntematon alue tuo takavedon perä... Tein ns. raitisilmansuodattimet siihen konepellin jälkeen oleviin ilmanottoihin. Leikkelin imurin aktiivihiilisuodattimesta ja suodatinkankaasta sopivat palat kaikkiin sisäilmanottoihin eteen, jos vaikka suodattaisi jotain :) Vaihdekepin pallonivel myös tuli putsattua ja rasvattua. Muutakin tällaista hyvin tärkeää pientä askaretta ja putsausta/kiillotusta tullut tehtyä, kun ei ole niitä moottorin osia kuulunut vielä. Jarrunesteet tuli putsattua/vaihdettua vielä tuosta säiliön kohdalta, sekä ohjauksen öljyt vaihdettu ja kiristetty simpukkaa jonkun verran. Jännä ohje netistä, että keskeltä olisi väljin ja päissä alkaisi kirrata, mutta kyllä tuo päissä on väljin ja keskeltä alkaa kirraamaan. Nyt en uskaltanut kirrata päistä välystä pois, eli säädetty "sopivat" välykset päihin ja keskelle sillain, että vielä liikkuu suht vaivatta. Ehkäpä tuota uskaltaisi vielä kiristää hieman?

Oil catch can putsattu letkuineen. Oli melkosen paksussa vaaleassa mönjässä. Toivottavasti tuo johtui vaan tuosta vanhan koneen luonteesta. Lisään vielä sinne väliin vähän enemmän suodatusmatskua catch-caniin, mutta siitä nyt tuskin kyse oli. Lähinnä tuossa kannussa oli vettä ja putkissa sitä mönjää. Öljyähän tuo poltti paljonkin, joten varmasti epäpuhtauksia ollut huohotuksessakin enemmän kuin tarpeeksi. Veden kondensoituminen taas johtuu varmasti lähinnä siitä, että on aika kaukana pönttö, ja turhan viileässä paikassa.
Teemutus
 
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Kesä 2017 20, 08:53

Re: Corolla KE20 -77 "pirtsakan vihreä"

ViestiKirjoittaja Puolituinen » Su Joulu 2017 31, 02:22

Itellä pakosarja väänty alkupäästä ihan muodottomaksi ja yks putki oli 10cm matkalta halki. Ilmeisesti kuumuus tehnyt tämän, koska eihän se peltisarja ole todella kuin ohkasta peltiä ja sit ku se kääreellä eristetään ettei se pääse jäähtymään ni se voi helposti käydä punahehkuisena. Toiseksi ruostuu ihan hemmetisti sen kääreen alta. Mut mä ajoinki sen kanssa päivittäin ja ympäri vuoden. Ehjää sarjaa en siihen hätään löytäny ja uutta en raskinu ostaa, joten korjasin J-kyärillä sen. Nyt ajettu muutama vuos ilman kääreitä ja sarja säilyny siistinä.

Ota rummut pois ja raota sylintereistä suojakumeja, jos nestettä lirahtaa ni sylinterit vuotaa. Jos kuivat ni sit vetarit ulos ja stefat vaihtoon. Stefa on siinä pyöränlaakerin takana, eli se on näkyvillä ja vaihdettavissa kun vetarin ottaa ulos. Stefat saa mittojen mukaan laakeri kaupasta.
Toyota Starlet KP62 1,4l 4K-E -81
Toyota Corolla KE70 1,6l 4A-GTE -84
Avatar
Puolituinen
Kultajäsen
 
Viestit: 680
Liittynyt: Ke Elo 2010 25, 11:49
Paikkakunta: Lohja

Re: Corolla KE20 -77 "pirtsakan vihreä"

ViestiKirjoittaja Teemutus » Su Tammi 2018 07, 23:22

Torstaina hain osat pois hiomolta. Vauhtipyörästä tuli vähän päälle 5 kilonen ja muut osat näytti myös hyvältä.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tänään sitten sain vihdoin paukauttaa konepellin kiinni ja taputella kädet puhtaiksi.
Kuva
Kuva

No totta puhuen on vielä vesipumpun hihnapyörä kiinnittämättä, sekä hihna. Oranssi hihnapyörä pyöri kyllä niin vemputtaen, että oli pakko hioa ja maalata tuo ylimääräinen, jonka voi sitten laittaa kuivuttua paikalleen. Pakoputkistossa myös vielä kiristimet puuttuu, kun puolilla valoilla otin liian pienet Motonetistä. Nesteet pitäisi laittaa koneeseen ja tehdä vanhasta jakajasta pyöritin, että saa sitten porakoneella pyöritellä paineet öljynkiertoon ennen ekaa käynnistystä.

Kuva

Harrastin myös down-sizingia putkiston kanssa, eli laitoin 1-3/4" putkistoa ja välivaimentimen pakosarjan jatkeeksi. Oli muuten vähän ihmettelyä ja vääntämistä saada tuo sarja paikalleen, kun reitti olikin laatikon tuen yläpuolelta ja laatikon vierestä :O
Kuva

Nyt lepää aikalailla kardaanitunnelin seinämää vasten, eli katsotaan millaset värinät sieltä välittyy kajuuttaan vielä...
Teemutus
 
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Kesä 2017 20, 08:53

EdellinenSeuraava

Paluu Projektit -78 ja vanhemmat

Paikallaolijat

Rekisteröityneet käyttäjät: Google [Bot]

cron