Toyota Corolla KE35 1600 -75

Projekteista juttua, kuvia yms. Tähän kansioon vm -78 ja sitä vanhemmat
Alueen säännöt
Vuosimalli raja tähän kansioon on sitten -78
Ennen kuin teet uuden aiheen niin lue tämä

Re: Toyota Corolla KE35 1600 -75

ViestiKirjoittaja JPV » Ke Heinä 2018 04, 09:58

Koitin vertailla, mutta en tiedä mitä pitäisi ettiä?
Vakiohan erottuu helposti puusilmällekin :-D
Mutta luulen että noista virikepeistä on sorvailtu valujäljet pois hiontavaiheessa?
Mistä niistä sitten tietää alkuperän?

Kuva

Eli kuvassa on ylhäältäpäin:
- Vakio
- Gt-Motorsin tekemä, tämän luulisi olevan vakiosta tehty?
- Centcamsin rikkinäinen

Öljyura on sisäänpäin, eli osoittaa suoraan tuolle hammaspyörälle
JPV
 
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Huhti 2017 14, 12:21
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Toyota Corolla KE35 1600 -75

ViestiKirjoittaja Puolituinen » Ke Heinä 2018 04, 10:35

Ei oo kauaa ku yhdellä kävi K-koneessa sama et lähti nokka-akselista hampaat, mut siltä lähti myös jakajan rattaalta hampaat. Joku kireempi nokka silläki oli, ei tietoa kenen tekemä. Itellä pyöriny 4K:ssa jo yli kymmenen vuotta puolsynteettisillä öljyillä ja käytettynä se nokka mulleki tuli. Viel on hampaat pysyny tallessa, mut se on uskoakseni vakiosta hiottu.
Toyota Starlet KP62 1,4l 4K-E -81
Toyota Corolla KE70 1,6l 4A-GTE -84
Avatar
Puolituinen
Kultajäsen
 
Viestit: 666
Liittynyt: Ke Elo 2010 25, 11:49
Paikkakunta: Lohja

Re: Toyota Corolla KE35 1600 -75

ViestiKirjoittaja JPV » Ke Heinä 2018 04, 12:26

Jep. Voisi kuvitella että jos joku vika päällä niin molemmat rattaat kuluvat samalla
Jakajan ratas ei ole juurikaan kulunut, pientä pintavauriota havaittavissa:

Kuva

Voisi kuvitella, että tässä nokka on ollut paljon huonompaa materiaalia kun jakajan ratas.

Ei muuta kun vehkeet kasaan ja kovaa ajoa :-D
JPV
 
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Huhti 2017 14, 12:21
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Toyota Corolla KE35 1600 -75

ViestiKirjoittaja J-M Kujala » To Heinä 2018 05, 10:00

JPV kirjoitti:Jep. Voisi kuvitella että jos joku vika päällä niin molemmat rattaat kuluvat samalla
Jakajan ratas ei ole juurikaan kulunut, pientä pintavauriota havaittavissa:

Kuva

Voisi kuvitella, että tässä nokka on ollut paljon huonompaa materiaalia kun jakajan ratas.

Ei muuta kun vehkeet kasaan ja kovaa ajoa :-D


Nimenomaan noksn täytyy olla huonompaa. Ei 2 kovaa keskenään kestä.

Ja joo yleensä sorvataan nuo välit, että saa ees hiottua, ku perusympyrät pienenee.
Etupään ja takapään koneistusjäljistä näkee onko samanmoisia vai täysin eri vehkeillä tehty.

Kyllä nuo synteettisiäkin kestää, mutta kunhsn ei nyt mitään 0-40 mopilia ja nykyöljyjä juotettais kovin paljoa, kuitenkin työntötanko moottori ja tasapäänostaja tönäri kone kyseessä. Nokka ja kupit pukkaa kulua nykyrasvoilla, ei zddp ja pintapaine lisäaineistuksia, lisäks tuo ratas. Muilta osiltaan moottorissa ei oo öljylaadulta merkityksellisiä voitelukohteita.


Ihan sama ku joku OHC ford ja vanhat V8 koneet. Ei kauaa kestä nykyöljyillä.
OHC:n venttiilikoneiston surma oli nyky päästöaikakauden öljyt, katit ku tuli, niin sinkin ja fosforin määrää 90 luvulla leikattiin rajusti ja sit alkoi se kuluminen... ei kestäny nokat enää. Maatilarasvoilla ajaneilla ei ollu ongelmia ku raktorirasvoissa oli edelleen paksumpi lisäaineistus.

2T:hän on kyllä paljon immuunimpi öljylaadulle ku ohari, mut valitettavasti senkin nostajiin ja nokkiin tuo kuluma itsensä löytää. Nostajat ja tuo ratas ne herkimmät.

Nykyään onneksi saa vanhoille moottoreille lisäaineistettuja rasvoja, tai lisäainetta jolla sen pöpilinkin saa seostettua.
Toyota Celica TA-22
Toyota IQ
Lexus IS250
J-M Kujala
 
Viestit: 721
Liittynyt: To Huhti 2008 24, 18:24
Paikkakunta: Vaasa

Re: Toyota Corolla KE35 1600 -75

ViestiKirjoittaja JPV » To Heinä 2018 05, 20:14

Kujalalla kyllä tulee melkosta tarinaa joka aiheesta :roll:
Hyvähän se on, että edes jollain on nämä hommat hanskassa :-D

Tulipahan purettua ja kasattua melkein koko moottori autosta irroittamatta.
Mutta nyt se on taas käyntikunnossa!

Piti ottaa öljypohjakin pois ja putsata kun oli täynnä metallimurusia.
Laitoin tähän nyt vakio nokan niin pääsee ajamaan tämän kesän.

Tehdään sitten joskus parempi kone virinokalla vaikka ensikesäksi.

Jospa tämä nyt kestäisi vakiona ja voisi ajella vaan.
Alkaa nimittäin olla Toyotan rassauskiintiö sekä pudjetti tälle kesää täynnä.
Voisi sitä tehdä jotain muutakin vaihteeksi :-D
JPV
 
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Huhti 2017 14, 12:21
Paikkakunta: Jyväskylä

Edellinen

Paluu Projektit -78 ja vanhemmat

Paikallaolijat

Rekisteröityneet käyttäjät: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä