Toyotaan olisi kiva ollut laittaa Toyotan moottori.
Mutta mistäpä sellainen Toyotan motti kaikkine tarpeineen ettei hinta pompsahtaisi heti kättelyssä pilviin varsinkin kun halusin turbo moottorin vihellyksineen ja sitten vielä ne 20% säännöt täyttyy eli paino, teho jne. Crownin tehoikkaampaan malliin verrattuna. .
Volvo 940 mitat näytti hyviltä ja pata tunnettu kestävyydestään ja helposti viritettävissä
Siispä kyttäsin Ruotsista sopivan osien luovuttajan kohtuullisilla kilometreillä.
Kauan piti etsiä että oikea löytyi mitä haluaisin järkevään hintaan....Viimeisintä 940 mallia, M90 loota, matalapaineturbo katsastuksen takia, hyväkuntoiset puolinahkapenkit (mitkä tuli Crowniin) ja alle 250tkm ajettu.
Ostin sian säkissä mutta myyjä oli luotettava ja kauppa oli erittäin onnistunut.
Itselleni tosiaan tuon Volvon perä, vaihdeloota, motti ja johdot jotka ovat karsittu ja kevennetty kaikesta ylimääräisestä ja sovitettu Crownin virtalukkoon yms. Etujarrut rakennettu itse Crown+Volvo eli sinne käy nyt Volvon varaosat.
Uutta osaa...rungon ja ohjauksen nivelet Jenkeistä, tiivisteitä Thaimaasta, tuulilasi Suomesta jne. jne. jne.
Paljon piti silti tehdä muutoksia ja varsinkin öljypohja ja öljypumppu tuotti harmaita hiuksia.
Sijoittelu muutenkin vaati tulipeltiin muutosta tuon ohjauksen ja öljypohjan vuoksi.
No jarrujen vivuston kanssa oli hommaa tai minkä kanssa nyt ei ollut
Kävin romiksella katsomassa ohjauksia ja tuo VW golfin tanko toimi oikeinpäin ja vaikutti mitoiltaan sopivalta.
Muutoksia pitää hieman silti tehdä tankojen päihin, mutta uskoisin ettei paha juttu.
Volvon oma pumppu tehoja puskemaan.
Kiinnityksen rakentelen omiin kiinnityspisteisiin.
Jos mietin mitä tämä teetti ja maksoin, niin mielenkiinnolla olen seurannut Jontten projektia.
Ei oo halpaa ja jätkä on kyllä taitava ja kärsivällinen....peukut!
Ensi kesänä auto murisee lisää kun putkisto hengittää enemmän ja tulee viheltämään lisää eli äänimaailma aika kohdillaan vanhaan Crowniin
