Toyota Corona MK2 1973 RX12 projekti

Projekteista juttua, kuvia yms. Tähän kansioon vm -78 ja sitä vanhemmat
Alueen säännöt
Vuosimalli raja tähän kansioon on sitten -78
Ennen kuin teet uuden aiheen niin lue tämä

Re: Toyota Corona MK2 1973 RX12 18R projekti

ViestiKirjoittaja Tate » Ke Heinä 2015 15, 13:08

Levytkin kirkastui melko hyvin vaikka en ajanutkaan kuin noin kilometrin kevyesti pumppaillen,viimeinen listan pätkäkin tuulilasin ylälaitaan löysi paikkansa ja niveletkin oli oikeat ja tulossa kohti pohjois-savoa 8) vielä puuttuu töötti,pakoputken parempi kiinnitys ja ne nivelet,sitten voi ruveta miettimään hiljalleen leimausta...
Tate
Kultajäsen
 
Viestit: 301
Liittynyt: Su Maalis 2015 29, 13:09

Re: Toyota Corona MK2 1973 RX12 18R projekti

ViestiKirjoittaja Tate » To Heinä 2015 16, 19:41

Alapallo tuli tänään Matkahuollossa ja meni sen siliän tien paikalleen.Myyjä,jolta 2 kpl alapalloja,kertoi että kumpikin on Corona MKII mutta nivelet on erilaiset joten ostin molemmat ja toinen on nyt ylimääräinen,siitä ilmo myyntipuolella.Nivelen vaihto tarvitsi 2 miestä ja yhden naisen :lol: oli se sen verran tiukassa että piti jo kikkailla mutta mitään rikkomatta lähti kuitenkin irti ja oli simppeli homma.Taas ollaan lähempänä leimaa 8)
Tate
Kultajäsen
 
Viestit: 301
Liittynyt: Su Maalis 2015 29, 13:09

Re: Toyota Corona MK2 1973 RX12 18R projekti

ViestiKirjoittaja veltsu73 » Pe Heinä 2015 17, 00:02

Tate kirjoitti:Nivelen vaihto tarvitsi 2 miestä ja yhden naisen :lol:

heh lämpöhän se auttaa nivelien irrotuksessa..
jos ei muu ni naisen lämpö :P
toyota ylivoimaa

ta-12-72 2t (pelto rassina)
ta-12-75 18rg
carina e -93 käyttis
Avatar
veltsu73
Kultajäsen
 
Viestit: 628
Liittynyt: Ti Heinä 2007 03, 23:08
Paikkakunta: sotkamo

Re: Toyota Corona MK2 1973 RX12 18R projekti

ViestiKirjoittaja Tate » Pe Heinä 2015 17, 09:53

Nimenomaan,naisen lämpö.Sen jälkeen kun nainen tuli paikalle,tilanne muuttui suorastaan kuumaksi eli lämpö auttoi :lol: vitsi vitsi,ei nyt sentäs mollata ketään,oli vaan todella vaikea yksin lyödä jumittunutta osaa,nivel vaan oli varrestaan jäänyt jumiin,todella tiukkaan,oletettavasti orig nivel koska 144tkm ajettu, 42 vuotta muhinut paikallaan.Jälkiviisautta tähänkin,rasvanipat on niin miksei kukaan ole rasvannut niveliä? Eilen tuli laitettua nippa yläpalloonkin kun siitä oli nippa otettu pois,ja raidepäähän pitää laittaa myös,eli laitan niihin joihin pystyy
Tate
Kultajäsen
 
Viestit: 301
Liittynyt: Su Maalis 2015 29, 13:09

Re: Toyota Corona MK2 1973 RX12 18R projekti

ViestiKirjoittaja Tate » La Heinä 2015 18, 19:05

No niin ja tämän päivän saldoa....aikaisemmin kun jakopää oli auki niin jäi tihkumaan öljyä,nyt ostinkin Loctiten tuubin mustaa liimaa ja laitoin sitä reilummin.4 tuntia annettiin ohjeissa kuivumisajaksi mutta tämä sai kuivua yön yli,innolla syyläri kiinni ja vedet koneeseen ja kone tulille,nyt sitä öljyä tulee ihan kuin hanasta lorottamalla :evil: on se nyt kumma kun tämän koneen kanssa ei oikeen mikään onnistu,tässä on jotain pahaa karmaa,eipä tässä ole muuta vaihtoehtoa kuin auki ja ostan parempaa liimaa,tuo Loctiten kura ei pidä yhtään,tuli pestyä lohko ja jakopään koppa tinnerillä ja ei silti tuo tökötti pitänyt
Tate
Kultajäsen
 
Viestit: 301
Liittynyt: Su Maalis 2015 29, 13:09

Re: Toyota Corona MK2 1973 RX12 18R projekti

ViestiKirjoittaja Tate » Ke Heinä 2015 22, 20:57

Nostimpa sitten koneen ja laatikon pois,käyntihäiriöidenkin takia mutta pääsyy oli että huomasin etupalkista on ainakin yhen kiinnityspisteen kumit murusina,ei ole niin hankala korjata sitä kun on painavimmat ja suurimmat osat pois edestä.Käyntihäiriönkin syy selvisi,2-sylinterin pakoventtiili vuotaa todella pahasti ja eikä imu juurikaan parempi ole,on varmastikin venttiilit kantanut tai sitten se on saanut raippaa reilusti,sylinteriputkissa näkyi hoonausjäljet ja osakasaa penkomalla löysin uudet ohjurinkumitkin 8) Pitää vielä purkaa kansi atomeiksi ja pesukoneeseen ja tahnalla hiomaan,eiköhän se vielä jonain vielä käy oikein ja nätisti.Edellisessä viestissä manasin öljyvuotoa jakopäästä,nythän se selvisi sekin,kannentiivisteestä puuttui juurikin jakopäästä lähes kaikki pinnat,mutta hankala tuommosta huomata kone paikallaan ja kun sitä liimaakin oli edelliset laittaneet ihan riittävästi..seuraavaksi palkkia irrottamaan
Tate
Kultajäsen
 
Viestit: 301
Liittynyt: Su Maalis 2015 29, 13:09

Re: Toyota Corona MK2 1973 RX12 18R projekti

ViestiKirjoittaja masi71 » Ke Heinä 2015 22, 22:27

olinkin kirjoittamassa jo aiemmin että olen kaks kertaa yrittänyt laittaa jakopäänkoppaa ilman kannen irroitusta ja molemmat kerrat päättyivät siihen että lopulta kansi piti ottaa pois jotta öljyn sai pysymään sisällä.
Voi olla että joku siinä onnistunut, mut minä en...
Hyvä ettei kannen irroitus mennyt hukkaan. Jos siellä kerran oli venttiilivika
masi71
 
Viestit: 107
Liittynyt: Su Maalis 2009 15, 21:31

Re: Toyota Corona MK2 1973 RX12 18R projekti

ViestiKirjoittaja Tate » Pe Heinä 2015 24, 19:47

Juu...empä saanut minäkään pysymään öljyjä sisällä...mutta asiaan,8:sta venttiilistä oli pitänyt kaksi,näin silmämääräisesti katsoen seetin ja lautasen kirkkaudesta,muissa kaikissa oli mustaa karstaa,enempi ja vähempi mutta kuitenkin vuotoja ihan reilusti värin määrästä ja käynnin epätasaisuudesta päätellen,sylintereissä hoonijäljet ja mittailun tulokseksi sain 88,55 huonolla työntömitalla,huomioon ottaen että tönärillähän ei voi mitata kuin juuri "rapusta",pitäisi olla reikämikrometri että pääsisi optimaalisiin tuloksiin mutta ei liene aiheellista kun on kyseessä harrasteauto vakio moottorilla eikä 1800 hp nitro dragsteri :lol: ,sunnuntaina saan hiomatahnaa niin pääsee hiomaan venttiileitä niin paljastuu onko ne terveitä.
Tate
Kultajäsen
 
Viestit: 301
Liittynyt: Su Maalis 2015 29, 13:09

Re: Toyota Corona MK2 1973 RX12 18R projekti

ViestiKirjoittaja Tate » Ke Heinä 2015 29, 21:10

Uaahhh...kiirettä pitää kaiken kanssa niin ei tahdo kaikkeen keretäkkään,venttiilit tuli hiottua,ihan ookoot tuli,kansi tuli myös käytettyä pesukoneessa ja kas,jakopään asentaja oli saanut jotenkin iskujälkiä tiivistepintaan,jakopään kohdalle,muuten kansi vaikutti hyvälle,niin,ja uudet ohjurinkumitkin sai paikkansa,jotenkin tuntui että 2 sylinterin pakoventtiilin jouset tuntui muita löysemmiltä käsin venttiilit paikallaan ollessa painellessa?Tiedä sitten varmaksi,käsi kun ei tarkin momentti ja vaaka ole.
Tate
Kultajäsen
 
Viestit: 301
Liittynyt: Su Maalis 2015 29, 13:09

Re: Toyota Corona MK2 1973 RX12 18R projekti

ViestiKirjoittaja Tate » To Heinä 2015 30, 21:00

Ei ollutkaan kumit murusina vaan palkki löysällä ruostuneitten kiinnityspulttien takia joten turhaan en palkkia irroittanut,kuskia lähinnä oleva kiinnityspisteen pultti oli jo sen verran paljon venynyt että oli jo syönyt korissa olevaa palkkia puslan kohdalta ja hiertänyt siinä olevaa pintakumia joten selvisin säikähdyksellä sen suhteen.Huomenna pultti ostoksille ja takasin kasaan,jospa sitten loppuisi etupäästä nitinät ja kolinat,kun niveliäkin on vaihdettu ja silti kuului metakkaa etupäästä.
Tate
Kultajäsen
 
Viestit: 301
Liittynyt: Su Maalis 2015 29, 13:09

Re: Toyota Corona MK2 1973 RX12 18R projekti

ViestiKirjoittaja Tate » Pe Heinä 2015 31, 17:31

namnam kirjoitti:ääää! jopas se on edenny ku ei oo tullu käytyä toviin täällä :o pakko tulla kahtoo tätä ku tulee käymää keski-suomes!!!

Älä pelkää,ei tämä ihan heti taija valmistuakkaan,tullu kaikenlaista ropleemaa eteen ja nyt näyttäis taas että bolt-on ja baanalle :lol: ei puutu kuin loput :lol:
Tate
Kultajäsen
 
Viestit: 301
Liittynyt: Su Maalis 2015 29, 13:09

Re: Toyota Corona MK2 1973 RX12 18R projekti

ViestiKirjoittaja Tate » Su Elo 2015 02, 19:43

Etupää kasattu ja rullaa taas.Kansiremonttia eli venttiilit tuli hiottua,uudet ohjurin kumit ja imusarjan tiiviste,jakopään stefa,ja kansinahka tuli myös uusi,jännitys tiivistyi että miten se nyt käy kun venttiilit pitää ja vieläkö puskee savua,pysyykö öljyt sisällä...savua ei pienellä käytöllä tullut,öljytkin näytti pysyvän sisäpuolella moottoria mutta se käynti,ihan samanlainen kuin ennen remonttia,pakko se on jo uskoa että tuo oma Aisan on jo ehtoo puolella,olisi jo toinen kaasarikin hommattu mutta pitää väsätä sille adapteri että saa sopimaan imusarjaan
Tate
Kultajäsen
 
Viestit: 301
Liittynyt: Su Maalis 2015 29, 13:09

Re: Toyota Corona MK2 1973 RX12 18R projekti

ViestiKirjoittaja Tate » Ke Elo 2015 05, 21:57

Aisani otettu irti,ikiajoiksi :twisted: Tuossa 25mm paksua lootua aikani käsissäni pyörittelin ja mallailin sitä aisaniin ja toiseen kaasariin ja siitähän se vaan syntyy,reikiä porailemalla,pitää käydä naapurin pajassa pylväsporalla poraamassa vielä kurkkujen aukot ja eikun bolt-on,soppa on valmis.Jospa se sitten kävisi jo vihdoin ja viimein kunnolla.Ainakin sitten on mahdollisuudet vaikka mihin kaasariin kun saan välikappaleen valmiiksi,tähänhän tulee ns Weber DGV jako.
Tate
Kultajäsen
 
Viestit: 301
Liittynyt: Su Maalis 2015 29, 13:09

Re: Toyota Corona MK2 1973 RX12 18R projekti

ViestiKirjoittaja Tate » To Elo 2015 06, 21:01

Sain korjaamon käyttämän alkuperäispainoksen korjausoppaasta vuodelta 1975 koskien kyseistä automallia korin osalta,kylläkin lainaan.Sama kaveri lupasi katsoa josko heille olisi jäänyt myös kirja tekniikasta.Nyt on mielenkiintoista ilta lukemista.Ja aisanikin meni vielä paikalleen kun annoin kaverille käynti näytteen ja totesi että "eihän tommosta vikaa oikeestaan voi ollakkaan",eli sama tuomio minkä minäkin annoin,kaasari vaihtoon.Ja tämä kaveri on ollut ikänsä Toyotalla töissä.Jospa viikonlopun aikaan saisin tuhrattua sen välilaipan valmiiksi.
Tate
Kultajäsen
 
Viestit: 301
Liittynyt: Su Maalis 2015 29, 13:09

Re: Toyota Corona MK2 1973 RX12 18R projekti

ViestiKirjoittaja Tate » La Elo 2015 08, 13:45

Ja iloisia uutisia,kerrankin!! Nythän se käy rykimättä ja moottorihan kuulostaa nyt kansi/kaasari remontin jälkeen melko hyvältä,jahka vielä säätää venttiilit kuumana ja kaasarikin kaipaa säätöjä,ehkä jopa tyhjäkäyntisuuttimen isontamista mutta kaikki ajallaan,Coronahan siis kestää nyt kaasun asennossa kuin asennossa,se minun Toyota kaveri tutki vanhaa aisania 15 sek ja sanoi että "kumma yleensäkin että nuinkin hyvin toimii,on se niin saat.,&%¤#")=? väljä",nyt on koneessa aivan toinen käynti,kierrosherkkyyskin parani varmaan 50% :D Nyt on taas fiilis korkealla ja motivaatiota rakennella,kaasarihan on fjoort v4/saap 96 kaksikurkkuinen Solex,pääasia on että toimii oikein,2-kurkku on tosin pienempi kuin alkuperäisen mutta tällähän ei kilpaa ajetakkaan,toinen vaihtoehto olisi ollut (ja parempi) Weber 32/36 DGV,mutta myyjä teki oharit,jännä juttu sekin,pyysin vielä että maksan etukäteen että jää turhat rahtimaksut/tilinhoitokulut pois niin siinä vaiheessa myyjään ei saa enää yhteyttä??Noh.hyvä näin etten kerennyt maksamaankaan kun on tuollainen,jätän sanomatta :D ,tämä siis toisen merkin kerhossa mutta en ala mainostamaan vaikka oikestaan pitäisikin huijareista varoittaa,modet kertokoon saanko asiaa paljastaa tällä palstalla kun on kyse toisesta kerhosta/merkistä.
Tate
Kultajäsen
 
Viestit: 301
Liittynyt: Su Maalis 2015 29, 13:09

EdellinenSeuraava

Paluu Projektit -78 ja vanhemmat

Paikallaolijat

Rekisteröityneet käyttäjät: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä